Etusivu » Tiedotteet » Talous » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Sofi Filtration puhdistaa teollisuuden prosessivedet

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 15.05.2014 klo 08:32
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Espoolaisyrityksen uudenlainen suodatusmenetelmä pystyy puhdistamaan kaivos- ja prosessiteollisuuden vesivirtauksia poikkeuksellisen tarkasti ja tehokkaasti. Tekesin tuki on auttanut nuorta yritystä keskittymään teknologiansa kehittämiseen.

Vuonna 2011 perustettu Sofi Filtration on kehittänyt vedensuodatusteknologian äärimmäisen tarkaksi. Yhtiön päätuote, Sofi Filter, on teollinen vedensuodatin, joka kykenee puhdistamaan prosessiteollisuuden suuria vesivirtauksia. Ratkaisu perustuu perustajaosakas Pertti Rantalan innovaatioon. Sen avulla teollisuuden prosessi- ja jätevesistä voidaan erottaa kiintoaines aiempaa nopeammin ja tarkemmin.

Yhtiön ydinasiakkaat löytyvät kaivos-, rikastus- ja metallurgisesta teollisuudesta. Suurimpia potentiaalisia markkina-alueita tuotteelle ovat perinteiset kaivosmaat ja Kiina. Myös muut teollisuudenalat, kuten esimerkiksi öljyteollisuus Kanadassa, käyttävät paljon vesi-intensiivisiä tuotantomenetelmiä.

"Vaikka keskitymme etenkin kaivos- ja metallurgiseen teollisuuteen, tuote kiinnostaa muitakin toimialoja. Muun muassa Kanadassa olemme jo käyneet keskusteluja öljy- ja kaasualalla toimivien yritysten kanssa. Ensimmäinen kansainvälinen kontaktimme tapahtui kuitenkin Saksassa, jossa teknologiamme herätti autoteollisuuden kiinnostuksen. Kasvumahdollisuuksia on siis moneen suuntaan", arvioi Sofi Filtrationin myyntijohtaja Ville Hakala.

Itsepuhdistuva suodatin pitää prosessit käynnissä

Sofi Filterin avulla vesi puhdistuu niin tehokkaasti, että tuotantolaitokset voivat kierrättää prosessivesiään. Tämä nopeuttaa laitosten prosesseja ja avaa niille mahdollisuuksia merkittäviin taloudellisiin säästöihin.

"Yleensä kiintoaines suodatetaan laskeuttamalla, esimerkiksi laskeutusaltailla, ja siltikään hienoin osa ei puhdistu. Meidän menetelmämme yksi valtti on hyvin pieni erotuskoko, 0,2–20 mikronia, kun kilpailevilla ratkaisuilla erotuskoko on tyypillisesti 40–50 mikronin luokkaa. Suodatus täyttää tiukankin ympäristölainsäädännön vaatimukset, sillä sen lopputuloksena syntyy kirkasta, kiintoainevapaata vettä", Ville Hakala kertoo.

Koska Sofi Filter on rakenteeltaan yksinkertainen, se on kestävä ja asiakkaalle edullinen käyttää. Kooltaan suodatin on riittävän pieni, jotta se pystytään helposti ottamaan osaksi yrityksen olemassa olevaa prosessia.

"Muut yritykset tarjoavat samaan tarpeeseen pussi- tai patruunatyyppisiä suodattimia. Meidän ratkaisumme on automaattinen mikronitason suodatin, joka on itsepuhdistuva ja huoltovapaa. Asiakas hyötyy, kun tuotantoprosessia ei tarvitse pysäyttää suodattimien huoltoa varten. Tuotteen valvonta ja monitorointi onnistuu myös etätoimipisteeltä käsin", Hakala linjaa.

Tekesin rahoitus turvasi tuotekehityksen

Päätoimisesti Sofi Filtrationissa työskentelee kolme henkeä, ja yrityksen liikevaihto vuonna 2013 oli noin 100 000 euroa. Ville Hakala kertoo, että vuodet 2011–2012 käytettiin puhtaasti tuotekehitykseen.

"Innovaatiomme on viety tuotteeksi asti Tekesin myöntämän tuotekehityslainan ja yksityisen rahoituksen avulla. Ilman Tekesin rahoitusinstrumentteja pieni yritys ei pystyisi panostamaan tutkimukseen ja kehitykseen näin vahvasti", Hakala kiittelee.

Yritys on saanut myös Finprolta apua muun muassa asiakassegmentointiin ja arvolupauksen määrittelyyn sekä agentteja kansainvälisten kanavien avaamiseksi.

"Sofi Filtration on niin sanottu born global -yritys, mutta hiljattain perustetun yrityksen omat resurssit eivät välttämättä yksin riitä kansainvälistymiseen. Nyt meillä on siihen paljon paremmat edellytykset", toteaa Ville Hakala.

Myyntijohtaja Ville Hakala
Sofi Filtration Oy