Etusivu » Tiedotteet » Talous » Adoben kyselytutkimus: Teknologia ja työn ilo kulkevat käsi kädessä

Adobe

Adoben kyselytutkimus: Teknologia ja työn ilo kulkevat käsi kädessä

Julkaistu: 02.08.2016 klo 10:04
Julkaisija: Adobe

2. elokuuta 2016

Yritysten kannattaa työsuhde-eduissa panostaa ennen kaikkea teknologiaan. Tämän päätelmän voi tehdä Adoben teettämästä kyselytutkimuksesta, jossa työntekijöiltä kysyttiin, mikä luo viihtyvyyttä työssä. Tulokset ovat selvät: parempi teknologia lisää luovuutta, motivaatiota ja työn iloa enemmän kuin työpaikan muut edut.

Adoben Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa ja Intiassa teettämän The Future of Work”-kyselytutkimuksen mukaan jopa 70 prosenttia työntekijöistä viihtyy työssään ja 81 prosenttia vastaajista pitää työntekoa edistävää teknologiaa työn viihtyvyyttä lisäävänä tekijänä. Teknologia päihittää näin ollen muut edut: työpaikalla tarjottavia ruokia ja juomia pitää tärkeänä 72 prosenttia, viihtyisää sisustusta 61 prosenttia ja muita työpaikan virkistystekijöitä 56 prosenttia vastaajista.

Tutkimukseen vastanneiden mielestä teknologia lisää työtehoa (85 prosenttia vastaajista), parantaa tasapainottelua työn ja vapaa-ajan välillä (70 prosenttia vastaajista) ja tekee työpäivästä paremman ja helpomman (74 prosenttia vastaajista).

Työntekijät jotka kokevat työpaikkansa olevan edistynyt teknologian hyödyntämisessä kertovat olevansa kaksi kertaa luovempia, motivoituneempia ja arvostetumpia kuin ne, jotka kokevat työpaikkansa olevan kehityksestä jäljessä. Vain yksi neljästä työntekijästä kuitenkin koki työpaikkansa kuuluvan teknologiamielessä edistyneiden joukkoon.

Kyselyn pohjalta voidaan myös todeta, että:

• Kahdeksan kymmenestä tekisi töitä vaikka voittaisi lotossa, ja heistäkin 51 prosenttia jatkaisi nykyisessä työssään. Palkkakaan ei ole tärkein tekijä, vaikkakin keskeinen: 47 prosenttia vaihtaisi ihannetyöhönsä, vaikka se tarkoittaisi tinkimistä palkkatasosta.
  • Työ on mielessä myös vapaa-ajalla: työpäivinä keskimäärin 78 prosenttia ja vapaapäivinäkin 41 prosenttia valveillaoloajasta kuluu työn tekemiseen tai pohtimiseen.
  • 76 prosenttia vastaajista työskentelisi mieluummin pitkiä päiviä sellaisen työn parissa, josta pitävät kuin lyhyempiä päiviä työssä, josta eivät pidä.

Lisätietoa tutkimuksesta

Adoben ”The Future of Work” -onlinekyselyyn vastasi yhteensä yli 2 000 työntekijää, jotka käyttävät päivittäin tietokonetta työssään. Vastaajat olivat Yhdysvalloista, Isosta-Britanniasta ja Intiasta. Kyselyn toteutti Edelman Intelligence 17.–24.4.2016. Lue lisää blogista ja tutkimusraportista.

Lisätietoja antavat:

Adobe Systems Nordic
Jes Schyum
jes.schyum@adobe.com

Hill+Knowlton Strategies
Anitta Pirnes
anitta.pirnes@hkstrategies.com

Adobe Systems
Adobe muuttaa maailmaa digitaalisilla kokemuksilla. www.adobe.com/fi

© 2016 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe and the Adobe logo are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.