Etusivu » Tiedotteet » Talous » 3D-tulostuksen mahdollisuudet esillä Kotkassa

3D-tulostuksen mahdollisuudet esillä Kotkassa

Julkaistu: 11.06.2014 klo 07:42
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy järjestää yhdessä 3D-tuotantoteknologiat-hankkeen kanssa miniseminaarin 3D-tulostuksen mahdollisuuksista pe 13.6.2014 klo 10–12.30 Eagle-talossa Kotkassa.

Kolmiulotteinen tulostus eli 3D-tulostus on mallin tulostamista fyysiseksi, kolmiulotteiseksi esineeksi. Tulostusmateriaalina käytetään esimerkiksi muovia ja metallia.

3D-tulostuksesta hyötyvät esimerkiksi arkkitehti- ja suunnittelutoimistot, kone- ja metallipajat, tuotemuotoiluyritykset ja muut luovien alojen piensarjavalmistuksesta hyötyvät yritykset. Tekniikan kehittyessä tulostimilla voidaan valmistaa pienoismallien ja prototyyppien lisäksi valmiita tuotekappaleita.

3D-tuotantoteknologiat-projektissa kehitetään yritysten 3D-valmistukseen perustuvia suunnittelu- ja tuotantoprosesseja sekä menetelmien osaamista. Tavoitteena on myös tehostaa yritysten tuotekehityksen ja tuotannon prosesseja sekä piensarjatuotantoa. Samalla parannetaan opiskelijoiden ja opettajien 3D-teknologian osaamista Kouvolan seudun oppilaitoksissa. Toimenpiteiden avulla pyritään luomaan uudenlaisia tuotteita, yhteistyöverkostoja ja markkinoita. 3D-projektissa on kontaktoitu maakunnan sisällä jo yli 200 metalliyritystä sekä insinööri- ja arkkitehtitoimistoa.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Kouvola Innovation Oy, Cursor Oy, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto.

3D-tulostuksen uudet mahdollisuudet, miniseminaari

Aika: pe 13.6. klo 10–12.30
Paikka: Eagle-talon auditorio, Kyminlinnantie 6, 48600 Kotka

9.30 Kahvi

10.00 Alkusanat: Jouko Luode, projektipäällikkö Cursor Oy ja Mika Lammi, kehittämispäällikkö, Kouvola Innovation Oy

10.15 Digitaalinen valmistus nyt ja tulevaisuudessa: Jali Heilmann, projektipäällikkö, Kouvola Innovation Oy

10.45 Metallien 3D-tulostus: Tuomas Purtonen, LUT Laser-tekniikka

11.15 3D-tulostus oppilaitosympäristöissä: Ari Haapanen, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu

11.30 3D-valmistus paikallisen yrityksen arjessa: Mika-Jussi Juutilainen, Sulzer Pumps Finland Oy

11.45 Digitaalinen valmistus käytännössä: tulostusdemo

projektipäällikkö Jouko Luode, Cursor Oy

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon