Etusivu » Tiedotteet » Talous » 31.8.2015 Suomen Rahapaja on voittanut tarjouskilpailun. Suomen Rahapaja alkaa toimittaa käyttörahoja Etiopiaan

Suomen Rahapaja Oy

Julkaistu: 31.08.2015 klo 10:56
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapaja -konserni on saanut merkittävän lähes 20 M€ metallirahatilauksen Etiopian keskuspankilta. Sopimus on kolmevuotinen ja ensimmäiset kolikkotoimitukset Etiopiaan tehdään 6 kuukauden kuluttua sopimuksen allekirjoittamisesta. Suomen Rahapaja on maailman johtava kolikkojen viejä ja euroalueen suurin kolikkojen ja raha-aihioiden valmistaja. Suomen Rahapaja toimittaa Etiopiaan kolmen eri nimellisarvon kolikoita.

Suomen Rahapajan toimitusjohtaja Paul Gustafsson luonnehtii tehtyä kauppaa merkittäväksi: ”Kaupalla on työllistäviä vaikutuksia sekä Suomen Rahapaja -konsernin aihiotehtaalla Saksassa että konsernin kolikkotehtaalla Vantaalla”. Gustafssonin mukaan Afrikka on erittäin potentiaalinen markkina Suomen Rahapaja -konsernille. ”Afrikan mantereella käteisen asema on vahva ja Suomen Rahapaja on valikoitunut useassa Afrikan maassa keskuspankkien mahdolliseksi toimittajaksi", Paul Gustafsson kertoo.

Suomen Rahapaja -konserni on pohjoismaisena toimijana monien kilpailijoidensa joukossa neutraali. Yhtiön tärkeimpiä kilpailuetuja ovat vastuullinen ja joustava toimintatapa ja kyky vastata kunkin asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin.

Suomen Rahapaja -konsernin liikevaihto muodostuu kolmesta liiketoiminta-alueesta: raha-aihiosta, käyttörahoista ja juhlarahoista. Konsernilla on toimintaa neljässä eri maassa ja se toimittaa aihioita ja käyttörahoja neljälle eri mantereelle keskuspankkeihin ja rahapajoihin. Juhlarahoja yhtiö tarjoaa jälleenmyyjille sekä lahjoista ja keräilyharrastuksesta innostuneille yksityisasiakkaille verkkokaupassaan. Yhtiön omistaa Suomen valtio.

Henna Karjalainen
viestintäjohtaja
henna.karjalainen@mint.fi
+358 50 575 9197