Etusivu » Tiedotteet » Talous » 10 tietoturvan trendiä 2015

Julkaisija: Check Point Software Technologies Finland Oy

Espoo 29.12.2014

10 tietoturvan trendiä 2015

Tietoturvan vuosi 2014 ei mennyt täysin ennusteiden mukaan, sillä kybervakoojat ja -rosvot onnistuivat aikeissaan yllättävänkin hyvin. Check Point Software Technologies ottaa silti riskin ja ennustaa trendit vuodelle 2015. Arviot perustuvat maailman johtaviin kuuluvan tietoturvayhtiön kansainvälisiin tutkimuksiin ja havaintoihin.

1. Nollapäivästä nollasekuntiin

Kyberrikolliset hyödyntävät paikkaamatta jätetyt ohjelmistojen aukot niin nopeasti, että nollapäivähaavoittuvuuden sijasta voi jo puhua nollasekuntihaavoittuvuudesta. Haittaohjelmien tehtailijat käyttävät entistä useammin muuntelutyökalua, joka muuntaa koodia juuri sen verran, etteivät tavanomaiset virustorjuntaohjelmat enää tunnista sitä.

2. Mobiili on heikoin lenkki

Yritysten tietoturvan heikoin lenkki ovat älypuhelimet, joihin tulee myös yrityksen sähköposteja liitteineen. Tietomurtajat pääsevät puhelimen kautta käsiksi monipuolisempiin tietoihin kuin millään muulla yksittäisellä keinolla.

3. Mobiilimaksaminen yleistyy

Apple Payn tuleminen markkinoille iPhone 6:n myötä merkinnee mobiilin maksamisen kansainvälistä läpilyöntiä. Mobiileja maksujärjestelmiä on useita, eivätkä kaikki välttämättä kestä tosielämän testiä. Jos hyökkääjät löytävät järjestelmistä aukkoja, jälki voi olla rumaa.

4. Avoin lähdekoodi houkuttelee

Heartbleed, Poodle ja Shellshock olivat kaikki avoimen lähdekoodin haavoittuvuuksia, joka vaikuttavat kautta maailman. Pahikset etsivät jatkuvasti kriittisiä haavoittuvuuksia paljon käytetystä tai avoimen lähdekoodin alustoista, kuten Windowsista, Linuxista ja iOS:stä, ja hyvikset pyrkivät jatkossakin korjaamaan ne mahdollisimman nopeasti.

5. Elintärkeät palvelut vaarassa

Vesi- ja sähköhuollon kaltaiset yhteiskunnalle elintärkeät palvelut ovat yhä useammin kybervakoilun ja häirinnän kohteena. Palvelut nojaavat vahvasti laitteistoon, jota ohjataan teollisuusautomaatiojärjestelmillä (SCADA). Se, että järjestelmät ovat yhä useammin yhteydessä toisiinsa, vaikeuttaa ongelmaa.

6. Kotiverkot kiinnostavat

Mitä enemmän IP-pohjaisia laitteita kodeissa ja toimistoissa otetaan käyttöön, sitä enemmän valvottavaa ja suojattavaa meillä kaikilla on. Useiden laitteiden toimiminen samassa verkossa on tehokasta ja mukavaa, mutta tekee näistä verkoista kyberrikollisille entistä houkuttelevampia kohteita.

7. Konesalit hyökkäyskohteena

Ohjelmisto-ohjattujen eli SDN-verkkojen avulla voidaan parantaa tietoturvaa, mutta tietoturvaominaisuudet eivät ole automaattinen osa SDN:n rakennetta. Kun SDN yleistyy konesaleissa, odotettavissa on kohdistettuja hyökkäyksiä, joissa yritetään ohittaa verkon suojaukset ottamalla SDN:n keskuskontrollerit haltuun verkon yli.

8. Yhteistyö on voimaa

Yksikerroksinen tietoturva-arkkitehtuuri tai yksittäisten tietoturvatoimittajien täsmäratkaisut eivät enää anna riittävän tehokasta suojaa yrityksille. Vuonna 2015 yhä useammat tietoturva-alan toimijat tuovat markkinoille yhtenäisiä, monikerroksisia ratkaisuja joko kehittämällä niitä itse tai yhteistyökuvioiden avulla. Kumppanuuksien lisääntyminen alalla on jo havaittavissa.

9. Tietoturva menee pilveen

Ohjelmistoja hankitaan yhä useammin palveluina (SaaS), eikä tietoturva muodosta poikkeusta sääntöön. Tietoturva ulkoistetaan yhä useammin pilvessä toimiviin palveluihin.

10. Analytiikka yleistyy

Sekä tietoturvayhtiöt että muut organisaatiot hyödyntävät big dataa ja analytiikkaa, joka auttaa havaitsemaan hyökkäysmalleja ja tunnistamaan tietoturvan uhkia. Riskejä koskevan tiedon jakamisesta tulee entistä yleisempää, mikä puolestaan johtaa entistä automaattisempaan ja joustavampaan uusien uhkien torjuntaan. Tämä kehityssuunta vahvistaa tietoturvaa.

Lisätiedot:

OS/G Viestintä, Maija Rauha, p. 0400 630 065, maija.rauha@osg.fi

Seuraa Check Pointia sosiaalisessa mediassa:
Twitter: www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal

Check PointSoftware Technologies Ltd.
Check Point Software Technologies Ltd. (www.CheckPoint.com) on maailman johtava internetin turvallisuuden asiantuntija, joka tarjoaa asiakkailleen tinkimättömän suojan kaikenlaisia tietoturvauhkia vastaan vähentäen tietoturvan monimutkaisuutta ja alentaen sen kokonaiskustannuksia. Check Point on ollut alan edelläkävijä patentoituun tekniikkaan perustuvasta Firewall-1-palomuuuristaan lähtien. Tällä hetkellä Check Point kehittää innovaatioita Software Blade -arkkitehtuurin pohjalta tarjoten joustavia ja yksinkertaisia ratkaisuja, jotka voidaan räätälöidä vastaamaan täsmällisesti minkä tahansa organisaation turvallisuustarpeita. Check Point on alan ainoa palveluntarjoaja, joka ylittää teknologian ja näkee turvallisuuden liiketoimintaprosessin osana. Check Point 3D Security turvaa yrityksen tietovarannot yhdistämällä ainutlaatuisella tavalla ihmiset ja tietoturvakäytännöt sekä niiden valvonnan. Näin tietoturvatoiminnot saadaan vastaamaan organisaation liiketoiminnan tarpeita. Check Pointin asiakkaina on kymmeniä tuhansia erikokoisia yrityksiä, mukaan lukien kaikki Fortune- ja Global 100 -yritykset. Check Pointin palkitut ZoneAlarm-ratkaisut suojaavat miljoonia kuluttajia tietomurroilta, vakoiluohjelmilta ja identiteettivarkauksilta.