Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Ympäristöministeri Grahn-Laasonen Lämpöpumppuseminaarissa Lupaprosesseja pitää vauhdittaa

Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry

Julkaistu: 31.10.2014 klo 09:32
Julkaisija: Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry

Suomen lämpöpumppuyhdistyksen 15-vuotisjuhlaseminaarissa puhunut ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen nosti toiveita lämpöpumppualaakin vaivaavan hitaan ja monimutkaisen lupabyrokratian korjaamiseksi.

"Olen käynnistänyt ympäristöministeriössä työn, joka tähtää tällaisten esteiden murtamiseen. Uskon, että voimme tehdä fiksumpaa lainsäädäntöä, fiksumpia, sujuvampia, joustavampia lupaprosesseja ja fiksumpia ohjeistuksia ilman, että ympäristönsuojelun taso kärsii. Päinvastoin! Tällä hetkellä meillä on lupaprosesseissa jumissa paljon uusiutuvaan energiaan ja ympäristöfiksuihin teknologioihin liittyviä pieniä ja suuria investointeja", Grahn-Laasonen totesi puheessaan.

Suomen lämpöpumppuyhdistyksen toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen näkee ministeri Grahn-Laasosen avauksen merkittävänä lämpöpumppuliiketoiminnan kehittämisen kannalta.

"Näiltä osin ministeri Grahn-Laasosen lanseeraamat normienpurkutalkoot osuvat asian ytimeen. Tämänhetkisten lupaprosessien hitaus, monimutkaisuus ja vaihtelevat käytännöt jarruttavat niin ympäristölle, työllisyydelle kuin taloudellekin myönteisen toiminnan kehittymistä", toteaa lämpöpumppuyhdistyksen toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen.

Lämpöpumppuala rakentamisen ja saneerauksen voimakkaasta laskusta huolimatta on pysynyt kasvukäyrillä ja siten ottanut reilusti markkinaosuuksia lämmityksessä. Lämpöpumppuala ottaa jo nyt talojen ympäriltä energiaa 5 TWh/a eli noin yhden Loviisan ydinvoimalaitoksen yksikön verran.

Seminaarissa esitettiin Gaia Oy:n tutkimustuloksia, joiden mukaan vuonna 2030 Suomessa lämpöpumput keräävät 15 TWh/ a, niihin on investoitu tuohon mennessä markkinaehtoisesti 12 miljardia euroa ja ala työllistää keskimäärin  3000 henkilöä/vuosi.

”Uusista uusiutuvan energian muodoista lämpöpumput ovat olleet kaikkein menestyksellisin ja tulee olemaan jatkossakin ja vieläpä pienimmillä julkisilla tukimuodoilla”, totesi professori Raimo Lovio  Aalto-yliopistosta onnitellessaan 15 -vuotiasta Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry:tä.

"Mitä hulummaksi Putin muuttuu, sen paemnpi se on riippumattomuutta tuovalle lämpöpumppualalle", totesi puolestaan Euroopan Lämpöpumppuhdistyksen pääsihteeri Thomas Nowak samaisessa tilaisuudessa.

Korkean tason seminaarin esitelmät on luettavissa www.sulpu.fi

Jussi Hirvonen , 050-500 2751, jussi.hirvonen@sulpu.fi, Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, www.sulpu.fi

Suomen lämpöpumppuyhdistys SULPU ry on lämpöpumppualan edistämis- ja asiantuntijajärjestö. SULPU välittää jäsenilleen informaatiota alan toiminnasta sekä tiedottaa kuluttajia sekä tiedottaa sekä valmistelee ja toimii asiantuntijana päättäjien apuna. SULPU osallistuu kansainvälisten lämpöpumppujärjestöjen toimintaan, myötävaikuttaa kansallisten ja kansainvälisten projektien kautta niin, että lämpöpumppualan tietoa, tutkimusta, koulutusta, sitoutumista ja resursseja syntyy ja kasvaa mm. yliopistoihin, tutkimuslaitoksiin, rahoitusinstituutioihin. SULPU tarjoaa jäsenilleen ja muille halukkaille lämpöpumppuihin liittyvää koulutusta yhteistyökumppaniensa kanssa. SULPU kerää ja julkaisee tilastotietoa lämpöpumppualasta sekä kommunikoi tilastotiedot myös kansainvälisten järjestöjen kanssa.

www.sulpu.fi, toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen,+358 50 5002751, jussi.hirvonen@sulpu.fi