Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Ydinvoima-alan toimittajiksi kaivataan lisää suomalaisyrityksiä

Miktech Oy

Ydinvoima-alan toimittajiksi kaivataan lisää suomalaisyrityksiä

Julkaistu: 17.04.2013 klo 08:00
Julkaisija: Miktech Oy

Suomessa eletään parhaillaan uutta ydinvoiman rakentamiskautta: voimalaitosyksiköitä suunnitellaan ja rakennetaan ensi kertaa 1970-luvun jälkeen, ja myös vanhojen laitosten modernisointi tarjoaa mahdollisuuksia kone-, laite- ja prosessisuunnitteluyrityksille. Alaa tehdään tutuksi potentiaalisille toimittajille Nuclear! -ydinvoimaseminaarissa Mikkelissä 18.4.2013.

Ydinvoima-ala tarjoaa teknologiateollisuuden yrityksille niiden kaipaamia mahdollisuuksia uuteen liiketoimintaan, uskoo kehityspäällikkö Kimmo Haapea innovaatio- ja teknologiakeskus Miktech Oy:stä.

Ydinvoima-alalla yrityksille on tarjolla sekä uusi kansainvälinen asiakaskunta että liiketoiminta- ja osaamisverkostoja. Ala haastaa yritykset myös kehittymään: laatuvaatimukset ovat korkeat, mutta jos yritys pystyy vastaamaan niihin, sen laatu riittää myös monille muille vaativille teknologia-aloille. Ydinvoima-alan toimittajaksi siirtyminen kehittää siten yrityksen kilpailukykyä.

Suomalaisten kone-, laite- ja prosessisuunnitteluyritysten joukossa on potentiaalia, jota halutaan nyt valjastaa ydinvoima-alan käyttöön. Suomen kansantalouden ja ydinvoimateollisuusyritysten kannalta olisi hyödyllistä, jos alalle saataisiin uusia suomalaisia toimittajia ja suurempi osa ydinvoimarakentamisesta tehtäsiin kotimaisin voimin, uskoo toimitusjohtaja Juho Ikonen Platom Oy:stä. Tiukat laatu- ja turvallisuusvaatimukset saattavat pienentää halua yrittää alalle. Miktechin kanssa järjestämässämme ydinvoimaseminaarissa haluammekin tuoda tietoa toimittajille, jotta alan mahdollisuudet eivät jäisi hyödyntämättä ainakaan puutteellisen tai virheellisen tiedon takia.

Alan suurimpia haasteita tällä hetkellä ovat sähkö- ja automaatiojärjestelmien luvitus sekä uusissa että vanhoissa modernisoitavissa ydinvoimalaitoshankkeissa. – Turvallisuusstandardit ovat tiukentuneet ja automaatiossa on siirrytty analogisista järjestelmistä digitaalisiin, mikä tuo lisähaastetta luvitukseen. Erityisesti automaation turvalliseksi todettavuuteen liittyvät kysymykset ovat ajankohtaisia, ja edellyttävät läheistä yhteistyötä viranomaisen kanssa, Ikonen valottaa.

Nuclear! -ydinvoimaseminaarissa käsitellään kattavasti alan uusia mahdollisuuksia erityisesti automaatioon ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Seminaariin osallistuu yritysten lisäksi myös viranomaisia ja voimayhtiön edustajia; tarjolla on mielenkiintoista keskustelua aiheen tiimoilta myös niille yrityksille, jotka eivät varsinaisesti suunnittele alalle siirtymistä.

Lisätiedot:

Kimmo Haapea, kehityspäällikkö, Miktech Oy, 0440 361 613, kimmo.haapea@miktech.fi

Juho Ikonen, toimitusjohtaja, Platom Oy, 044 5504 318, juho.ikonen@platom.fi

Miktech Oy on innovaatio- ja teknologiakeskus, joka edistää tutkimustoiminnan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä keskittyen uuden teknologian synnyttämiseen ja käyttöönottoon sekä teknologiayhtiöiden toiminnan kehittämiseen. Miktechillä on keskeinen rooli alueen kehittämistyössä, sillä Miktech koordinoi Mikkelin kaupungin kehittämisstrategian mukaisia kehityshankkeita teknologian saralla. www.miktech.fi