Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Työkaluja innovatiivisiin hankintoihin

Miktech Oy

Työkaluja innovatiivisiin hankintoihin

Julkaistu: 09.10.2013 klo 10:59
Julkaisija: Miktech Oy

Viisi osaamiskeskusta kehitti yhdessä menetelmän, jolla tunnistaa edelläkävijäratkaisu ja parantaa edellytyksiä sen hankkimiseen. Työkalut ovat nyt vapaasti käytettävissä.

Edelläkävijämarkkinoilla nopeutetaan uusien innovaatioiden kaupallistumista luomalla yrityksille motivaatio ja edellytykset tuoda markkinoille uusia ratkaisuja. Julkisilla ja yksityisillä hankinnoilla on edelläkävijämarkkinoiden luomisessa merkittävä rooli. Julkisten hankintojen vuosittainen määrä on Suomessa noin 22,5 miljardia euroa, mikä vastaa noin 15 % osuutta bruttokansantuotteesta.

Edelläkävijäratkaisujen hankinnan helpottamiseksi Osken tuloksilla edelläkävijämarkkinoille -projektissa on kehitetty arviointimenetelmä, jonka avulla haetaan ratkaisuja, joilla on edellytyksiä täysin uusien markkinoiden ja liiketoiminnan synnyttämiseen. Lisäksi työkalulla arvioidaan niin hankkijaorganisaation kuin hankintaprosessin soveltuvuutta edelläkävijäratkaisun hankintaan.

Edelläkävijäratkaisun hankinnan työkalut löytyvät osoitteesta: www.miktech.fi/media/julkaisut

Työkalut on luotu viiden Osaamiskeskuksen yhteishankkeessa, Osken tuloksilla edelläkävijämarkkinoille – OSEKMA, yhteistyössä Gaia Consulting Oy:n kanssa. Hankkeeseen osallistuvat Mikkelin seudun, Kokkolan seudun, Kainuun, Kaakkois-Suomen ja Varkauden Osaamiskeskukset ja sen rahoittavat TEM/Etelä-Savon maakuntaliitto sekä osaamiskeskusten edustamat kaupungit.

Lisätiedot:

Juha Kauppinen, kehitysjohtaja, Miktech Oy, 0440 361 616, juha.kauppinen@miktech.fi

Miktech Oy on innovaatio- ja teknologiakeskus, joka edistää tutkimustoiminnan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä keskittyen uuden teknologian synnyttämiseen ja käyttöönottoon sekä teknologiayhtiöiden toiminnan kehittämiseen. Miktechillä on keskeinen rooli alueen kehittämistyössä, sillä Miktech koordinoi Mikkelin kaupungin kehittämisstrategian mukaisia kehityshankkeita teknologian saralla. www.miktech.fi

Mikkelin seudun Osaamiskeskus toimii Etelä-Savossa ja erityisesti Mikkelin seudulla sekä Nanoteknologian ja Uusiutuvan metsäteollisuuden valtakunnallisissa osaamisklustereissa. OSKE-ohjelma on työ- ja elinkeinoministeriön koordinoima ja alueiden kehittämislain mukainen määräaikainen erityisohjelma. Mikkeli seudun Osaamiskeskuksen perusrahoituksen muodostavat Työ- ja elinkeinoministeriön, Mikkelin kaupungin ja seudun rahoitus sekä maakunnan kehittämisraha, jonka myöntänyt viranomainen on Etelä-Savon maakuntaliitto.