Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Teknologiateollisuus jäseneksi Climate Leadership Counciliin

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus jäseneksi Climate Leadership Counciliin

Julkaistu: 11.08.2015 klo 09:05
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Investoinnit vähäpäästöiseen teknologiaan ovat avainasemassa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Climate Leadership Councilin tarkoituksena on lisätä elinkeinoelämän valmiutta ilmastonmuutoksen torjuntaan ja luonnonvarojen kestävään käyttöön.

Ilmastonmuutoksen uhkiin vastaaminen edellyttää investointeja vähäpäästöisiin teknologioihin, uusiutuviin energialähteisiin ja energiatehokkuuteen.

– Ilmastonmuutoksen torjunta synnyttää uutta liiketoimintaa, samalla kun yhteiskunnan hiilijalanjälki pienenee, Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen toteaa.

Energiatekniikan merkitys on ilmastonmuutoksen torjunnassa suuri. Suomessa on esimerkiksi lähes kaikilla kuluttajilla älykkäät tuntitehomittarit, jotka mahdollistavat sähkön kulutusjoustot ja muut uudet energiatehokkuuspalvelut. Kuluttaja voi myös sopia esimerkiksi aurinkopaneelilla tuottamansa sähkön myynnistä sähköverkkoon ja tulevaisuudessa vaikkapa tarjota sähköautonsa akkua sähkövarastoksi.

Energian tuotannossa tarvitsemme samanaikaisesti ydinvoimaa, vesivoimaa, bioenergiaa, tuulivoimaa, aurinkoenergiaa, lämpöpumppuja, yhdistettyä lämmön-, jäähdytyksen- ja sähköntuotantoa, polttokennoja ja muuta vetyteknologiaa. Lisäksi sähköautot, sähköisen liikenteen järjestelmät, älykkäät sähköverkot ja kiinteistöautomaatio sekä lähes nollaenergiarakentaminen ovat tärkeitä keinoja päästöjen vähentämisessä.

– Toivotamme Teknologiateollisuuden tervetulleeksi! On hienoa, että Teknologiateollisuus panostaa tälle alueelle. Voimme yhteisellä osaamisellamme saada aikaan merkittävän hiilikädenjäljen ja runsaati uutta liiketoimintaa. Laaja systeeminen muutos avaa valtavat mahdollisuudet, toteaa Climate Leadership Councilin toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

Jorma Turunen, toimitusjohtaja, Teknologiateollisuus ry, puh. 050 044 5444
Jouni Keronen, toiminnanjohtaja, Climate Leadership Council ry, puh. 050 453 4881

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan runsaat 280 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.

Climate Leadership Councilin tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia.