Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Suunnittelu- ja konsultointiala tarjoaa keinoja maapallomme kestävälle kehitykselle

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 03.09.2013 klo 12:28
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Suunnittelu- ja konsultointiala julkaisee kansainvälisen konsulttijärjestö FIDICin maailmankongressissa Barcelonassa 16.-17.9. sarjan käytännön toimintaohjeita kestävän rakennetun ympäristön suunnittelemiseksi. Ohjeet on suunnattu kaikille rakennetun ympäristön kehittämisessä mukana oleville tahoille.

Teemalla “elämisen laatu – meidän vastuumme” FIDICin maailmankongressi keskittyy erityisesti kaupunkiympäristöjen kestävään kehitykseen.  Suurin osa kestävän kehityksen haasteista kohdataan nimenomaan kaupunkiympäristöissä.

• Kestävällä tavalla suunniteltu ja toteutettu rakennettu ympäristö on elintärkeä elämisen laadun kannalta!
  • Liika kulutus ja ympäristön kestävyydestä piittaamaton kehitys heikentävät maailman talouskehitystä.
  • Ihmiskuntaa uhkaavat yhä useammat ympäristön pilaantumiseen, luonnonvarojen liikakäyttöön ja ääri-ilmiöiden lisääntymiseen liittyvät riskit.

Yhteiskunta odottaa suunnittelu- ja konsultointialan tuottavan kokonaisvaltaisia ratkaisuja kestävän kehityksen varmistamiseksi. Suunnittelu- ja konsultointiala tarjoaa avainosaamista kestävän rakennetun ympäristön suunnittelussa ja toteutuksessa sekä uusien teknologioiden luomisessa esimerkiksi rakennus-, energia-, vesi- ja liikennesektoreilla.

Alan kansainväliset konsulttijärjestöt FIDIC ja EFCA julkaisevat FIDICin maailmankongressissa yhdessä EU:n, UNEPin, ISOn ja Maailmanpankin kanssa työstetyn uuden ”Kestävyyspaketin”, joka koostuu kolmesta toisiaan täydentävästä julkaisusta:

• "Rethink Cities" – valkoinen kirja yhdyskuntasuunnittelun haasteista
  • "PSL®2013" – työkalu omistajille ja investoreille ja näiden kumppaneille kestävästä toimintatavasta
  • "PSM 2" – ohjeistus ja manuaali konsulttitoimistoille jotka toteuttavat kestävän kehityksen mukaisia toimenpiteitä hankkeissa.

Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liiton SKOLin jäsenyritykset tarjoavat kestävän kehityksen mukaisia asiantuntijapalveluita teollisuuden, rakentamisen ja yhteiskunnan kehittämisessä Suomessa ja kansainvälisesti. SKOL on FIDICin ja EFCAn jäsen.

SKOL Maankäyttöryhmä, pj. Pasi Rajala 0400-838641, pasi.rajala@poyry.com

SKOL Ympäristöryhmä, pj. Pentti Manninen 040-7185425 pentti.manninen@ramboll.fi

Liite: FIDIC/EFCA Sustainability Pack -esite

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 55 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n runsaat 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.