Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Pisara-rata vähentäisi keskustan busseja

HSL Helsingin seudun liikenne

Pisara-rata vähentäisi keskustan busseja

Julkaistu: 17.04.2012 klo 10:46
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

Pisara-rata tuo toteutuessaan suorat junayhteydet kaupunkiradoilta eri puolille Helsingin kantakaupunkia. Lähijunat ajavat kantakaupungissa maan alla ja pysähtyvät Hakaniemeen, keskustaan ja Töölöön rakennettavilla asemilla.

Rata vähentää keskustaan asti ulottuvan bussiliikenteen tarvetta, mikä parantaa ilmanlaatua, vähentää liikenteen melua ja vapauttaa kaupunkitilaa muuhun käyttöön. Busseja poistuu erityisesti Rautatientorin ja Elielin terminaaleista.

HSL:ssä on valmistunut raportti Pisara-radan vaikutuksista bussi- ja raitioliikenteeseen. Tavoitteena on sovittaa pintaliikenteen linjasto ja Pisara-radan tuoma palvelu yhteen, poistaa päällekkäisyydet ja parantaa joukkoliikenteen kustannustehokkuutta niin, että nykyinen palvelutaso säilyy.

Uudet terminaalit Käpylään ja Mäntymäkeen

Selvityksen mukaan Pisara nopeuttaisi huomattavasti esimerkiksi yhteyksiä Tuusulanväylän suunnasta keskustaan: Tuusulanväylän bussilinjat päättyisivät Käpylän asemalle, josta matkaa kantakaupunkiin jatkettaisiin bussia selvästi nopeammalla junayhteydellä. Käpylän bussiterminaali sijoittuisi radan päälle rakennettavalle betonikannelle. Lisäksi raitiolinjasta 1 tehtäisiin runkoyhteys Käpylän ja keskustan välille.

Mannerheimintien suunnan bussilinjoista osa taas päättyisi Mäntymäen kentän laidalle rakennettavaan terminaaliin. Se sijaitsee lähellä Pisara-radan Töölön asemaa ja olisi siten luonteva vaihtopaikka bussin ja junan välillä. Lahdenväylän suunnan busseista osa päättyisi Kalasataman terminaaliin, joka sisältyy jo aiempiin suunnitelmiin. Lännen ja Lahdenväylän suunnasta säilyisi myös suoria bussiyhteyksiä keskustaan.

Jos Pisara-rata ja suunnitellut muutokset toteutuvat, raitio- ja bussiliikenteen liikennöintikustannukset laskevat noin 15,5 miljoonalla eurolla vuodessa. Summasta valtaosa, noin 13,8 miljoonaa euroa, on bussiliikenteen kustannuksia. Uusien terminaalien rakennuskustannukset ovat noin 13 miljoonaa euroa.

Lisätiedot:
vt. osaston johtaja Arttu Kuukankorpi, puh. 09 4766 4350

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.