Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Oulun Seudun Sähkö uusii etäluentajärjestelmänsä

Aidon Oy

Oulun Seudun Sähkö uusii etäluentajärjestelmänsä

Julkaistu: 27.01.2010 klo 15:35
Julkaisija: Aidon Oy

Oulun Seudun Sähkö vaihtaa kaikkien asiakkaittensa sähkömittarit Aidonin etäluettaviin mittareihin ja ottaa käyttöön Aidon Gateware -luentajärjestelmän. Eltel Pohjoinen vastaa 27 000 mittausyksikön asennuksesta pääasiassa tämän ja ensi vuoden aikana.

- Päätimme siirtyä kokonaan uuden sukupolven järjestelmään nykyisen etäluentamme laajentamisen sijaan. Tekniset ominaisuudet kuten pienjänniteverkon hallinta sekä vakuuttavat referenssiprojektit kohdistivat valintamme Aidoniin, Oulun Seudun Sähkö Verkkopalvelut Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Vilhunen sanoo.

Aidon Gateware integroidaan Process Visionin asiakastietojärjestelmään ja
ABB:n käytöntukijärjestelmään. Etäluentajärjestelmän mittaus- ja ohjaustietoa voidaan käyttää näin sekä asiakaspalvelun että verkonhallinnan tarpeisiin.

- Asiakaspalvelussa nähdään yksittäisen kulutuspisteen mittaushistoria ja nykytila jo puhelinkeskustelun aikana. Pienverkonhallinta puolestaan tarjoaa tiedot yksittäisen asiakkaan sähkön toimituksen laadusta ja vioista, joten käytettävissä on heti tarvittavat tiedot asian hoitamiseksi, Yrjö Vilhunen kuvailee.

Etäluentaohjelmisto kerää luentatiedot GPRS-yhteydellä älykkäiltä mittareilta, jotka koostuvat tietoliikenneväylällä varustetusta sähkömittarista, järjestelmämoduulista ja etäkytkentälaitteesta. Mittareiden keskinäiseen tiedonsiirtoon käytetään joko RS485-väyläkaapelia tai MeshNET-radioyhteyttä.

Oulun Seudun Sähkö Verkkopalvelun toimialue kattaa Kempeleen, Oulunsalon, Limingan, Lumijoen, Tyrnävän, Muhoksen ja Utajärven kuntien sekä Vaalan keskustan alueen. Mittareiden vaihto tehdään alueittain ja saatetaan päätökseen kahdessa vuodessa.

Lisätiedot:
Yrjö Vilhunen, toimitusjohtaja, Oulun Seudun Sähkö Verkkopalvelut Oy,
puh. (08) 310 1430 www.oulunseudunsahko.fi
Petteri Heinänen, markkinointijohtaja, Aidon Oy, puh. 040 514 4771
www.aidon.fi

Aidon Oy on eurooppalainen teknologiayhtiö, jonka toimipaikat ovat Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Aidon on erikoistunut energiankulutuksen mittauksen ja etäluennan järjestelmiin, joita se toimittaa energiayhtiöiden ja palveluyritysten tarpeisiin. Aidonin kehittämä uuden sukupolven AMM-järjestelmä on saavuttanut vahvan markkina-aseman Pohjoismaiden siirtyessä etäluentaan.