Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Onnistunut ulkoistaminen on kumppanuutta

METSTA ry

Onnistunut ulkoistaminen on kumppanuutta

Julkaistu: 10.09.2015 klo 10:35
Julkaisija: METSTA ry

Yhä useampi yritys pyrkii ulkoistamaan ydinliiketoimintaansa kuulumattomat toiminnot. Tarkoituksena on saavuttaa tehokkuutta ja taloudellista hyötyä ja vapauttaa resursseja liiketoiminnan ja kilpailukyvyn kehittämiseen. Parhaimmillaan ulkoistaminen tuottaa kustannussäästöjen lisäksi pitkäjänteisen kumppanuussuhteen, joka hyödyttää molempia osapuolia.

Olennaisen tärkeää ulkoistamisprosessissa on asettaa selkeät, mitattavat tavoitteet. Tämä edellyttää, että yrityksessä säilyy osaamista ja ymmärrystä toiminnoista, joita ollaan ulkoistamassa. Ulkoistettujen toimintojen laatua ja toimivuutta ja saavutettuja hyötyjä on myös pystyttävä arvioimaan kaikissa prosessin vaiheissa.

Uusi, myös suomeksi julkaistu standardi SFS-ISO 37500 esittää ulkoistamisen yleiset periaatteet ja menettelytavat sekä terminologian. Standardi edistää hyvää hallintotapaa sekä varmistaa ulkoistamisen joustavuuden sopeutettaessa muuttuvia vaatimuksia. Lisäksi ulkoistamisen riskit, kestävä kehitys sekä yrityssuhteet ovat standardin kantavia ajatuksia.

Standardin hyödyntäminen voi ratkaisevasti auttaa ulkoistamisen onnistumisessa, kun kommunikaatio eri osapuolten välillä helpottuu. Lisäksi tarkistuslistojen avulla vältetään pahimmat virheet. Toimialariippumattomasta standardista on hyötyä niin asiakkaille, palveluntarjoajille kuin kolmansille osapuolillekin (esim. lakimiehet ja konsultit). Standardin kehittelyssä on ollut mukana asiantuntijoita Euroopasta, Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta, joten se on sellaisenaan toimiva sekä kotimaisilla että kansainvälisillä markkinoilla toimittaessa.

Standardi SFS-ISO 37500 Ulkoistaminen. Ohjeita ulkoistamiseen. Guidance on outsourcing.

Lisätiedot: Kimmo Konkarikoski, METSTA, puh. (09) 192 3344

METSTA, Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry on vuonna 2007 perustettu yleishyödyllinen standardisointiin keskittynyt yhdistys.METSTA vastaa teknologiateollisuuteen kuuluvien kone- ja metallituoteteollisuuden, metallien jalostuksen, talotekniikan sekä energianhallinnan standardisoinnista, tarkoituksenaan edistää osaltaan suomalaisen kone- ja metalliteollisuuden kilpailukykyä sekä alan ja käyttäjien turvallisuutta.Lisätiedot: www.metsta.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki