Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Kontio Päivänsäde on luonnollisen kaunis hirsihuvila

Kontiotuote Oy

Kontio Päivänsäde on luonnollisen kaunis hirsihuvila

Julkaistu: 05.05.2014 klo 11:47
Julkaisija: Kontiotuote Oy

Loma-asuntomessut Kalajoella 23.6 ̶ 6.7.2014

Kontiotuotteen perinteistä hirsiarkkitehtuuria edustava huvila Päivänsäde sijoittuu Kalajoen loma-asuntomessujen merelliseen ympäristöön kuin luonnostaan. Hirren ekologisuus ja sen myötä syntyvä terveellinen sisäilma olivat avaintekijöitä, kun Kontio Päivänsäteen rakennuttajapariskunta, Inkeri ja Seppo Rajaniemi, tekivät valinnan tulevan kakkoskotinsa materiaaleista.

Toimittajaksi valikoitui markkinoiden suurin hirsirakennusten valmistaja Kontiotuote, jonka laajasta Kontio Kakkoskoti -mallistosta löytyi Päiväsäteen pohjaksi pienin muutoksin soveltuva Jalo-niminen huvilamalli. Runkomateriaaliksi valittiin 243 millimetriä paksu ja 275 millimetriä korkea lamellihirsi.

Kalajoen hiekkasärkät on Rajaniemille aivan erityisen merkittävä paikka, sillä aviopari tapasi siellä toisensa telttaretken merkeissä 45 vuotta sitten. ”Haaveissamme on ollut rakentaa eläkepäiviämme varten juuri tänne mieluinen loma-asunto, jossa olisi tilaa myös lapsille ja lapsenlapsille”, huvilan rakentamiseen aktiivisesti osallistunut Seppo Rajaniemi kertoo.

Ympärivuotinen lomakoti kaikilla mukavuuksilla

Nykyaikaiset vaatimukset täyttävän 88-neliöisen hirsihuvilan erikoisuutena on puolipyöreä erkkeri, jonka isoista ikkunoista avautuu näkymä ympäröivään luontoon. Sisätiloissa erkkerin takana sijaitsee avara ja valoisa oleskelutila, josta on käynti tilavalle terassille.

Päämakuuhuone sijaitsee kätevästi alakerrassa ja vieraiden yöpymispaikat omassa rauhassaan yläkerrassa. Sisääntulon yhteydessä oleva saunaosasto kutsuu rentoutumaan ja kylpyhuoneessa on riittävästi säilytystilaa. Asukkaiden toiveiden mukaan toteutettu keittiö on varusteltu kakkoskodin tarpeita vastaavaksi.

Hyvän sisäilman puolesta

Viihtyisäksi ja toimivaksi sisustetun loma-asunnon ilmeestä on vastannut kiiminkiläinen sisustusarkkitehti Arja Runtti. Suunnittelun lähtökohtana oli rentoon oleskeluun soveltuva ajaton sisustus, jota kuvastaa muun muassa olohuoneen erkkeriin sijoitettu muhkea sohva ja Tulikiven takan äärellä sijaitseva lukutuoli.

Allergiaystävällisyys ja ekologisuus on huomioitu kaikissa pinta- ja sisustusmateriaaleissa.

”Sisätilojen puolella näkyviin hirsiseiniin valittiin luonnonöljypohjainen vahaus, joka antaa puun hengittää ja tukee näin terveellistä asumista. Sisustuksen harkiten valittu väriskaala soveltuu hirsiseinien rinnalle ja luo tilaan pehmeää kodikkuutta”, Arja Runtti kertoo.

Makuuhuoneessa kaksi seinää tapetoitiin oksakuvioisella tapetilla. Oksa-aihe toistuu sängyn päätyjen kohdalla seinään kiinnitetyissä koristetyynyissä. Kalajoen dyynien maisemaan sopivat myös oleskelutiloihin valitut lintuaiheiset valaisimet. Lämpimät tekstiilipinnat tuovat tiloihin lisää pehmeyttä. Esimerkiksi taidehuovuttaja Asta Siuruan tilaustyönä toteuttama seinävaate on näyttävä taideteos. Lastenlasten leikkeihin suunniteltiin tyynyillä varustettu soppi portaiden alle.

Kontio Päivänsäde, valmistaja Kontiotuote Oy

Osoite: Aurinkotie 10, 85100 Kalajoki

Ulkoseinät: Lamellihirsi 243 mm x 275 mm

Huoneistoala: 88 m²

2h + k + s + khh + parvi + autotalli / varasto

Suunnittelu: Kontiotuote Oy

Sisustussuunnittelu: Sisustusarkkitehtitoimisto AIR / Arja Runtti

www.kontio.fi

Lisätietoja: Kontiotuote Oy, markkinointipäällikkö Raimo Louhimaa, p. 040 823 8161  raimo.louhimaa@kontio.fi tai talon rakennuttaja Seppo Rajaniemi, p. 040 541 7009.

Kuvapyynnöt: Johanna Riekki, johanna.riekki@kontio.fi, p. 040 538 6237 tai tiedottaja Pirjo Kuisma, pirjo.kuisma@figuuri.fi, p. 040 554 3587.

Kontiotuote Oy
on maailman suurin hirsirakennusten valmistaja. Pohjoissuomalaiseen PRT-Forest -konserniin kuuluva Kontiotuote Oy työllistää noin 250 työntekijää. Yrityksen liikevaihto vuonna 2013 oli noin 57 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli noin 19 %. Kontio-hirsitaloja toimitetaan yhtiön Pudasjärvellä sijaitsevalta tehtaalta vuosittain 20 maahan. Tärkeimmät vientimaat ovat Venäjä, Ranska ja Japani. www.kontio.fi