Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Inbjudan till medier 23.3.2015: Stiftelser stöder teknik med riskpengar

Tekniikan Akatemia

Inbjudan till medier 23.3.2015: Stiftelser stöder teknik med riskpengar

Inbjudan.
Publicerad: 23.03.2015 kl. 10:52
Utgivare: Tekniikan Akatemia

Onsdagen den 26 mars delar tio finländska forskningsfinansiärer ut över 1,3 miljoner euro i stipendier för teknisk-vetenskaplig forskning.Festtalet hålls av teknologievenemanget Slushs grundare Miki Kuusi som talar om vikten av risktagning.

Tid: Torsdagen den 26 mars kl. 15

Plats: Börshuset, Fabiansgatan 14, Helsingfors

Journalisterna är välkomna till Teknikakademiens evenemang där inalles 134 stipendier och pris inom teknik delas ut.

Privata stiftelser spelar en viktig roll inom vetenskaps- och teknologifinansieringen i Finland. Finansieringen från dem är särskilt viktig för många unga forskare i början av sin karriär, eftersom platserna i de universitetsfinansierade forskarskolorna inte räcker till för alla. Också företagen gagnas av finansieringen från stiftelserna. Vid evenemanget delas ut totalt 1 350 276 euro i stipendier, varav 323 000 eller nästan en fjärdedel går till företag. Lejonparten går till teknisk forskning.

Festtalaren Miki Kuusi, grundare av teknologievenemanget Slush, är själv ett proffs inom risktagning. Som nuvarande startup-företagare analyserar han i sitt tal vikten av risktagning. Slush – idag det största teknologievenemanget i Nordeuropa – är ett levande exempel på just risktagning. Evenemanget som har blivit en symbol för startup-företagsamheten i Finland skulle inte existera utan tiotals människors vilja att ta risker.

”Att bedriva – och finansiera – forskning är risktagning på samma sätt som företagsverksamhet”, konstaterar Kuusi.

Välkommen till festen den 26 mars för att träffa stipendiater och den framtida teknologins finansiärer!

Stipendieutdelningen arrangeras av Teknikakademien, som delar ut Millenniumpriset för teknologi.Vid evenemanget delar tio finländska stiftelser, fonder och föreningar ut totalt 1 350 276 euro i stipendier och pris för teknisk-vetenskaplig forskning.Sammanlagt 134 personer, forskningsgrupper och organisationer får ett stipendium.

Samtliga prisbelönta: www.taf.fi

Anmälan och information

Kommunikations- och marknadsföringschef Niina Suhonen, e-post niina.suhonen@taf.fi, tfn +358 40 843 9438

Stipendier och priser delas ut av:

Walter Ahlströms stiftelse

Runar Bäckströms stiftelse

Tapani Järvinens miljöteknologifond

K.H. Renlunds stiftelse

KAUTE-stiftelse: Aimo Puromäki specialfond

KAUTE-stiftelse: Niilo V. Santasalo och Lauri N. Santasalo specialfond

Bergsrådet Matti Sundbergs kvalitetsfond

Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finland r.f.

Akademin för Tekniska Vetenskaper r.f.

Teollisen kulttuurin tutkimusrahasto

Stiftelsen Teknikakademien främjar teknik genom att stödja vetenskaplig forskning som utvecklar innovativa lösningar och ny teknik och som har en positiv inverkan på människans levnadsförhållanden och bygger på humana värderingar. Vi sammanför branschens aktörer i bygget av framtidens teknologi-Finland. Stiftelsen Teknikakademien delar vartannat år ut det internationella Millenniumpriset för teknologi. Priset är instiftat år 2002.