Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Green Campus Innovations Oy ja Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy perustavat yhtiön vauhdittamaan cleantech-yrityksien kasvua

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Julkaistu: 27.10.2015 klo 10:58
Julkaisija: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) ja Saimaan ammattikorkeakoulu Saimian osittain omistama yrityskiihdyttämö- ja sijoitusyhtiö Green Campus Innovations Oy (GCI) ja Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy perustavat uuden yhtiön, jonka toiminta käynnistyy vuoden vaihteessa. Uuden yhtiön nimi on Nordic Innovation Accelerator Oy (NIA) ja sen toimitusjohtajana aloittaa Nina Harjula, joka siirtyy tehtävään LADECista. Uudesta yhtiöstä omistaa GCI 60 prosenttia ja LADEC 40 prosenttia.

”Tähtäämme Suomen cleantech-sektorin uusien innovaatioiden sekä kasvuyritysten kehittämiseen kansainvälisiksi sijoituskohteiksi,” kertoo Green Campus Innovationsin toimitusjohtaja Pertti Miettunen

Uuteen yhtiöön siirtyvät LADECilta kasvuyrityksille, sijoittajille ja suuryrityksille kehitetty Nordic Innovation Accelerator -innovaatiotyökalu, Pohjoismaiden suurin pääomasijoitustapahtuma Cleantech Venture Day sekä suur- ja kasvuyritysten yhteistyötä edistävä Corporate Venture -ohjelma.   GCI:n kautta uudella yhtiöllä on tiivis yhteistyö LUT:n kanssa sekä laaja kontaktipinta yliopistoihin, ammattikorkeakouluihin, pääomasijoittajiin ja suuryrityksiin. Lisäksi GCI tarjoaa henkilöstönsä työpanoksen yrityksen toiminnan tueksi. Uuden yhtiön molemmat omistajat tulevat markkinoimaan yrityksen palveluita omille sidosryhmillensä.

”Arvioimme tarkkaan, mitä strategisia ja operatiivisia vaikutuksia LADECin cleantech venture -toiminnan sekä GCI:n korkeakouluyhteistyön sulauttamisesta erilliseksi yhtiöksi olisi”, toteaa LADECin toimitusjohtaja Jukka Rantanen. ”Selkeä johtopäätös oli, että yhdessä korkeakoulumaailmaa lähellä olevan yrityskiihdyttämön kanssa voimme tukea entistä paremmin kotimaisten cleantech-ratkaisujen markkinoille pääsyä. Lisäksi toimintamalli vastaa erinomaisesti myös Suomen hallituksen ohjelman tavoitteeseen vahvistaa korkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteistyötä innovaatioiden kaupallistamiseksi. Meidän kannaltamme on tärkeää, että tällainen toiminta vahvistuu jatkossakin Lahden seudulla.”

Kasvunsa tueksi suomalaiset cleantech-yritykset tarvitsevat usein lisärahkeita niin sijoittajilta ja yliopistoilta kuin tietä tasoittavilta suuremmilta yrityksiltä. GCI:n oman sijoitustoiminnan peruspilari on etsiä yrittäjätiimejä, joiden liiketoiminnalle syntyy merkittävää lisäarvoa LUT:n teknologia- ja talousosaamisesta ja verkostoista. Näiden tiimien hakeminen tulee jatkossa tapahtumaan ensisijaisesti NIA:n verkostojen ja työkalujen avulla.

”Harvoin näkee näin erinomaisesti yhteensopivia toimintoja kuin meillä ja NIA:lla. Voimme siten rakentaa täysin uudenlaisen markkinapaikan, joka yhdistää suuryritykset, yliopistotasoisen teknologiakehityksen, pk-sektorin sekä pääomasijoittajat”, toteaa GCI:n toimitusjohtaja Pertti Miettunen.

”Tämä on samalla sekä hieno mahdollisuus että haaste. Olen vastannut palvelukonseptin kehityksestä LADECissa ja erityisesti parin viime vuoden aikana olemme ottaneet huiman harppauksen konseptin laajentamisessa pelkästä rahoittajien hakemisesta tukemaan suurten ja pienten yritysten törmäytystä ja niin sanotun teollisen uudistumisen vauhdittamista. Uskon, että tälle tekemiselle on tilausta yritysmaailmassa. Tavoitteemme on tehdä palvelusta Pohjoismaiden paras”, kertoo Nina Harjula.

Uusi yhtiö palvelee koko Suomen cleantech-yrityksiä ja tiivistää yhteistyötä muiden cleantech-toimijoiden kanssa. Lisäksi NIA:n toimesta on tarkoitus tuoda oma ohjelmakokonaisuus korkeakouluille, opiskelijoille ja yrityksille Cleantech Venture Day -tapahtuman yhteyteen.

Lehdistötilaisuus torstaina 29.10 kello 12.10 - 12.40 Lahden Sibeliustalo

Lahdessa jo 10. kertaa järjestettävän Cleantech Venture Day -sijoittajatapahtuman yhteydessä pidetään lehdistötilaisuus, jossa LADECin ja GCI:n edustajat kertovat tarkemmin uuden yhtiön taustoista ja tavoitteista.

Lehdistötilaisuuden ilmoittautumiset ja lisätiedot:

Sauli Zukale, sauli.zukale@ladec.fi, 044 326 1148

Lisätiedot:

Pertti Miettunen, 040 557 3232, pertti@greencampusinnovations.fi

Jukka Rantanen, 044 749 9288, jukka.rantanen@ladec.fi

NIA:n operatiiviseen toimintaan liittyvät kysymykset:

Nina Harjula, 050 518 0915, nina.harjula@ladec.fi

Green Campus Innovations Oy

Green Campus Innovations Oy on uuden liiketoiminnan kehittäjä ja siemenvaiheen pääomasijoittaja.  Pääasiallinen tavoitteemme on rahoittaa uusia yrityksiä, jotka liittyvät LUT:n ja Saimaan ammattikorkeakoulun tutkimukseen ja muuhun ydintoimintaan. Omistajiamme ovat LUT, Saimia, Lappeenrannan teknillisen yliopiston tukisäätiö sekä Viipurin taloudellinen korkeakouluseura Vitako. Meillä on laajat kontaktit myös kansainvälisiin teollisuusyrityksiin ja pääomasijoittajiin. www.greencampusinnovations.fi

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy – Kestävän kasvun vauhdittaja

LADEC kehittää Lahden seudun elinkeinoelämän kasvun edellytyksiä, kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta. Tarjoamme yrityksille monipuolisia yrittäjyys-, sijoittumis- sekä kasvu- ja kehittämispalveluita. Osaamiskärkiämme ovat cleantech ja teollinen muotoilu. Yhtiöllämme on laaja kansainvälinen yhteistyöverkosto erityisesti cleantech- ja kasvurahoitussektoreilla.  www.ladec.fi