Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Etteplan har utvecklat nästa generations virtuella simuleringsutrustning för kirurgiska operationer

Etteplan Oyj

Pressmeddelande.
Publicerad: 07.10.2013 kl. 10:46
Utgivare: Etteplan Oyj

- Surgical Science’ simulator bryter ny mark i utbildningen av kirurger

Etteplan och Surgical Science har tillsammans utvecklat LapSim Haptic System®, nästa generations virtuella simuleringsutrustning från Surgical Science. Surgical Science är en pionjär inom utvecklingen av simuleringsutrustning för kirurger inom laparoskopi.

Etteplan ansvarade för den mekaniska utvecklingen och konstruktionen av LapSim Haptic System®-simulatorn. Detta för att möta slutanvändarnas höga krav på stabilitet, användarvänlighet och överlägsen prestanda. Den nya simuleringsutrustningen har tagits emot väl på marknaden: Det finns tydliga bevis på att den virtuella träningsutrustningen klart förbättrar läkarnas färdigheter, vilket leder till bättre prestationer i operationssalen.

”Simulatorns mekaniska konstruktion är mycket viktig för att skapa den rätta känslan vid den virtuella operationen. Vi anlitade Etteplan för denna del av projektet, eftersom de har stor expertis inom produktutveckling och djup kunskap inom medicinteknik”, säger Christer Johansson, projektledare på Surgical Science

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Vatn
SVP, Operations Sweden
Etteplan

Outi-Maria Liedes
SVP, Communications & Operational Development
Etteplan

Etteplan i korthet

Etteplan erbjuder ingenjörstjänster och teknikinformationslösningar till världens ledande företag inom tillverkningsindustrin. Våra tjänster är inriktade på att förbättra konkurrenskraften på våra kunders produkter och tekniska processer genom hela produktlivscykeln. Resultatet av Etteplans innovativa ingenjörskunnande syns i många industrilösningar och vardagsprodukter.

Etteplan omsatte 134,5 miljoner (EUR) 2012. Bolaget har cirka 1 800 medarbetare i Finland, Sverige, Nederländerna och Kina. Etteplans aktie är noterad på OMX Nordic Exchange under tickern ETT1V.

www.etteplan.com