Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Aurinkolentokoneen reittisuunnitelma julki

Aurinkolentokoneen reittisuunnitelma julki

Julkaistu: 06.03.2015 klo 09:30
Julkaisija: Dassault Systemes

Dassault Systèmes ja Solar Impulse lähettävät aurinkovoimalla toimivan lentokoneen

maailmanympäryslennolle sunnuntaina. Katso koneen reitti!

Ohjelmistoyritys Dassault Systèmesin ja Solar Impulsen kehittämä Solar Impulse 2, eli aurinkovoimalla toimiva lentokone, lähtee maailmanympäryslennolle Abu Dhabista sunnuntaina 8. maaliskuuta. Koneen reitti kulkee Aasian ja Amerikan yllä ja sisältää lyhyen pysähdyksen joko Etelä-Euroopassa tai Pohjois-Afrikassa.

reitti

Solar Impulse 2 on suunniteltu ja valmistettu Dassault Systèmesin 3DEXPERIENCE-ohjelmistoalustan avulla. Konetta voitiin 3D-tekniikalla suunnitella, rakentaa ja testata virtuaalisesti ennen lopullista lentoa. Jo Solar Impulse 1 toimi testialustana uudelle huipputeknologialle. Suunnittelutiimi on hyödyntänyt Dassault Systèmesin ohjelmistoja työssään vuodesta 2006 lähtien. Teknologian avulla testattiin, että aurinkovoimalla toimiva lentokone pystyi lentämään öisin ja päivisin. Solar Impulse 2 jatkaa tuotekehitystä.

Tekijätiimi on kohdannut suunnittelutyössä lukuisia haasteita. Koneen runko ja siivet vaativat aivan uudenlaisten materiaalien käyttöä, jotta niistä saatiin tarpeeksi kevyitä. Ohjaamoa suunniteltaessa piti ottaa huomioon pilotin turvallisuus ja mukavuus sekä koneen hyvä ohjattavuus.

- Käännyimme Dassault Systèmesin puoleen, sillä tarvitsimme luotettavan, huipputeknologisen yritysratkaisun luodaksemme aurinkovoimalla toimivan koneen, joka kestäisi pitkiäkin lentoaikoja. Me lentäjät vietämme ohjaamossa viisi päivää kerrallaan. Kaiken koneen tekniikasta ohjaamon varustukseen on oltava hyvin suunniteltua, jotta onnistumme lentämään maailman ympäri, toteaa Bertrand Piccard, yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja lentäjä Solar Impulselta.

- Tämä projekti todistaa, että lentämiseen voidaan käyttää myös vaihtoehtoisia, ympäristöystävällisiä energianlähteitä. Solar Impulse muuttaa maailmaa, sanoo Dassault Systèmesin Aerospace & Defense -osaston varatoimitusjohtaja Michel Tellier.

###

Liitteenä Solar Impuls 2 -koneen lentoreitti. Lisätietoa Solar Impulsesta Dassault Systèmesin sivuilla: http://www.3ds.com/aerospace-defense.

Dassault Systèmes, lehdistön yhteyshenkilöt

Mari Kuusinen, OS/G Viestintä, mari.kuusinen@osg.fi, p +358 40 1964374

Dassault Systèmes on maailman johtava 3D-mallintamiseen ja tuotteen elinkaaren hallintaratkaisuihin (PLM) keskittynyt ohjelmistoyritys. Dassault Systèmesin 3DEXPERIENCE-ratkaisujen avulla on mahdollista digitaalisesti mallintaa ja simuloida sekä tuotteita että prosesseja, mutta myös resursseja, joita käytetään tuotteiden valmistamiseen, ylläpitämiseen ja kierrättämiseen ympäristöystävällisellä tavalla. Dassault Systèmesillä on noin 190.000 asiakasta yli 140 maassa. Suomessa Dassault Systèmesillä on ollut oma toimisto huhtikuusta 2010. Lisätietoja: www.3ds.com

CATIA, SOLIDWORKS, ENOVIA, DELMIA, SIMULIA, GEOVIA, EXALEAD, 3D VIA, 3DSWYM, BIOVIA ja NETVIBES ovat Dassault Systèmesin tai yrityksen alihankkijoiden rekisteröimiä ohjelmistoja.