Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Ajankohtaista Uudeltamaalta: CyberLightning visualisoi teollisen internetin

Tekes tiedottaa

Ajankohtaista Uudeltamaalta: CyberLightning visualisoi teollisen internetin

Julkaistu: 08.10.2014 klo 10:39
Julkaisija: Tekes tiedottaa

"Tästä voi tulla jotakin todella suurta", sanoo startupista kasvuyritykseksi muuttuneen softatalon toimitusjohtaja Ville Mickelsson.

Kun oululainen CyberLightning tiedotti elokuussa keränneensä rahoituskierroksella 3,2 miljoonaa euroa, toimitusjohtaja Ville Mickelssonin puhelin alkoi soida. Yhteydenottoja tuli analyytikoilta, pääomasijoittajilta, toimittajilta ja potentiaalisilta asiakkailta.

"Emme olleet enää nakkikioski Oulusta. Tieto rahoituksesta toi meille luottamusta isojen pääomasijoittajien ja yritysten silmissä."

Mielenkiinto neljän vuoden ikäistä startupia kohtaan oli kuitenkin virinnyt jo ennen kesää, kun yritys lanseerasi CyberVille-konseptinsa. Kyseessä on ohjelmisto, joka mahdollistaa suurten tietomassojen visualisoinnin kolmiulotteisesti. Mickelsson puhuu "reaalimaailman virtuaalisesta peilistä".

Ensi vaiheessa CyberVille-teknologiaa viedään energiatoimialalle: lämpö- ja sähköverkkoihin sekä voimalaitosten infrastruktuuriin ja prosesseihin. CyberVillen avulla voi operoida vaikkapa tuulimyllypuiston toimintaa interaktiivisen videon tavoin. Myllyjen toimintaa voi seurata ja kontrolloida tietokoneen tai mobiililaitteen ruudulta.

"Valmistelimme teknologiaa kaksi vuotta. Yli vuoden ajan olemme testanneet sitä asiakkaiden kanssa ja solmineet partneruuksia. Kaikki sanovat, että meillä on uniikki ratkaisu", Ville Mickelsson hymyilee.

Uusi suunta toiminnalle

CyberVille perustuu monipuoliseen osaamiseen 3D-visualisoinnista, esineiden internetistä ja mobiiliohjelmistoista. Yrityksen ydintiimillä on vankka kokemus tutkimuksesta ja liiketoiminnasta. Teknologiajohtaja Jarkko Vatjus-Anttilalla ja kehitysjohtaja Esa Posiolla on tausta Oulun yliopiston Center for Internet Excellence -yksiköstä ja sitä ennen teknologiayhtiöistä. Markkinointijohtaja Kimmo Seppänen ja toimitusjohtaja Mickelsson ovat tehneet uraa Soneran sisäisissä startupeissa. Ennen CyberLightningin perustamista Mickelsson veti Suomen johtavaa internet-of-things-softafirma Sensinodea.

Vuonna 2010 perustettu startup hyödynsi osaamistaan tekemällä ensin markkinointisovelluksia: powerpoint-esitysten 3D-versioita ja avatar-hahmoja. Vuonna 2012 yhtiön hallitus teki suunnanmuutoksen ja linjasi tulevaksi strategiaksi esineiden ja teollisen internetin.

Mickelssonin mukaan liiketoimintajohto ei ymmärrä abstraktia teollista internetiä, joka on täynnä big dataa, numeroita ja taulukoita. Ongelma kärjistyy, kun yritysten johtoon nousevat nykyiset nuoret, jotka ovat viettäneet koko ikänsä virtuaalimaailmoissa.

"He edellyttävät visuaalista ja helposti omaksuttavaa tietoa. Me tarjoamme heille interaktiivisen television radion tilalle", Mickelsson sanoo.

Hyvä hanke saa rahoitusta

Kesän rahoituskierroksella saadut varat tulevat neljästä lähteestä: EU:sta, Tekesistä, pääomasijoittajilta ja yrityksen johdolta. Rahoitus mahdollistaa innovaatiotoiminnan jatkamisen, tuotteiden kaupallistamisen ja myyntivoiman lisäämisen.

CyberLightningilla on hyvät kokemukset julkisista rahoittajista, hankkeiden arvioijien osaamisesta, käytäntöjen joustavuudesta ja saatavasta tuesta.

"Rahoituksen saaminen voi olla vaikeaa, mutta jos hyvä hanke ja osaavat ihmiset, rahoitus kyllä yleensä järjestyy. Pitää kuitenkin ymmärtää, että aivan jokainen hanke ei ole rahoituskelpoinen. Mekin olemme saaneet rahoitushakemuksia bumerangina takaisin, hyvin perustein."

"En ymmärrä valitusta, että rahoituksen hakemiseen liittyy byrokratiaa ja papereiden täyttämistä. Käytän mieluusti kolme päivää siihen, että haen Tekesiltä 100 000 euroa", Mickelsson sanoo.

Heikko ymmärrys teollisesta internetistä

CyberLightning hakee markkinoita ja asiakkaita joka puolelta maailmaa. Yritys on ollut mukana Tekesin Groove-ohjelmassa, jonka tuella se selvitti liiketoiminnan mahdollisuuksia Kiinassa. Pää saatiin auki markkinatutkimuksen avulla ja paikallisen partnerin kanssa toteutettava hanke siltojen ja teiden monitoroinniksi käynnistyi syksyllä 2013.

"Markkinat voivat avautua Kiinassakin, mutta toistaiseksi maassa ei ole kovin paljon ymmärrystä avoimien standardien teollisesta internetistä", Mickelsson harmittelee. Hänen mukaansa asiakasyritysten valmius kokeilla uutta teollisen internetin alueella on vähäinen myös Suomessa. Teknologisesti olemme johtavia, mutta asennepuolella olisi vielä paljon tehtävää.

Startupista kasvuyritykseksi muuttuneen ja noin 15 henkilöä työllistävän CyberLightningin asenne on kuitenkin kohdallaan. Toimitusjohtaja uskoo, että yrityksellä on mahdollisuus kasvaa erittäin merkittäväksi tekijäksi esineiden ja teollisen internetin alueella.

"Tästä voi tulla jotakin todella suurta. Tärkeintä on keskittyä olennaiseen ja painaa eteenpäin."

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Ville Mickelsson, CyberLightning Ltd, p. 045 6353 968, ville (at) cyberlightning.com

Teksti: Jarno Forssell / Pohjoisranta Burson-Marsteller

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *