Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » AGAn uusi vetylaitos käyttöön Porvoossa

Oy Aga Ab

AGAn uusi vetylaitos käyttöön Porvoossa

Julkaistu: 14.10.2016 klo 06:45
Julkaisija: Oy Aga Ab

Teollisuuskaasuyhtiö AGAn vedyntuotantolaitos otettiin eilen käyttöön Porvoon Kilpilahdessa, Nesteen Porvoon jalostamolla. AGA huolehtii omistamansa laitoksen operoinnista ja toimittaa Nesteen käyttöön noin viidesosan sen Porvoon jalostamon tarvitsemasta vedystä.

AGA on vastannut vetylaitoksen rakentamisesta ja Neste maanrakennustöistä sekä tarvittavien putki- ja sähköyhteyksien rakentamisesta laitoksen ja jalostamon välille. Uusi laitos korvaa alueella sijainneen Nesteen vanhemman vedyntuotantoyksikön. Samalla se lisää jalostamon käytössä olevaa vedyntuotantokapasiteettia.

Käyttöön otettu vedyntuotantolaitos on suurin ja modernein AGAn historiassa ja kansainvälisestikin merkittävä AGAn saksalaiselle emoyhtiölle Linde Groupille. Samalla se laajentaa merkittävällä tavalla Nesteen ja AGAn välistä yhteistyötä kaasutoimitusten osalta.

”Olen ylpeä, että Neste valitsi yhteistyökumppaniksi AGAn. Yhteistyö laitosprojektin aikana on sujunut hyvin ja odotan innolla, että voimme lunastaa laitoskonseptiimme ja meihin asetetut odotukset myös jatkossa”, toteaa liiketoimintapäällikkö Kosti Jylhä AGAlta.

Etäohjattavaa ja energiatehokasta huipputeknologiaa

Porvoon uudessa laitoksessa vety tuotetaan maakaasusta höyryreformointiprosessilla ja sitä käytetään Porvoon jalostamolla monissa prosesseissa ja tuotteissa. Vedyn avulla valmistetaan muun muassa rikittömät dieseltuotteet sekä korkealaatuiset perusöljyt.

Laitoksen suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut Linde Engineering, lähtökohtana moderni ja energiatehokas laitoskonsepti. Merkittävää uuden laitoksen teknologiassa on lisäksi sen etäkäyttö: laitosta operoidaan ja valvotaan AGAn emoyhtiön, Linde Groupin valvontakeskuksesta Saksasta.

Lisätietoja medialle: Kosti Jylhä, liiketoimintapäällikkö, Oy AGA Ab, puh. 010 242 0241 tai 040 544 8726, kosti.jylha@fi.aga.com

Oy AGA Ab on osa Linde Groupia, joka on maailman johtavia teollisuuskaasu- ja teknologiayhtiöitä. Linde Groupilla on noin 65 500 työntekijää yli 100 maassa. Suomen AGA on osa Linde Groupin Pohjois-Euroopan yksikköä, johon kuuluvat kaikki Pohjoismaat sekä Baltian maat. AGA on alueensa johtava teollisuuskaasujen toimittaja, jonka kokonaisratkaisuihin sisältyvät mm. kaasut, kaasulaitteistot, prosessiosaaminen sekä koulutus- ja huoltopalvelut. AGAn kehittynyt kaasuteknologia auttaa asiakkaita parantamaan kannattavuutta, turvallisuutta ja laatua sekä suojelemaan samalla ympäristöä.
www.aga.fi, www.linde.com