Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Yanis Varoufakisin ”Maailmantalouden Minotauros” nyt pokkarina!

Vastapaino

Yanis Varoufakisin ”Maailmantalouden Minotauros” nyt pokkarina!

Julkaistu: 24.05.2016 klo 08:15
Julkaisija: Vastapaino

”Tyynen pinnan alla lymysi maailmantalouden tasapainoa kuohuttava Minotauros, jonka läsnäolon vain harva suostui tiedostamaan.”

Taloustieteen supertähden teos Maailmantalouden Minotauros on jännityskertomus siitä, kuinka maailma kulki vuoden 1929 kriisistä vuoden 2008 romahdukseen. Sodan jälkeen Yhdysvallat nousi maailmanmahdiksi valtavilla ylijäämillään. 1970-luvulla sen ylijäämät vaihtuivat alijäämiksi, mutta silti se porskutti edelleen. Kuinka tämä oli mahdollista?

Vastaus on Minotauros: rahoitussektorin hirviö synnytti nerokkaan järjestelmän, joka kierrätti koko maailman pääomat Yhdysvaltojen kautta. Näin Wall Street loi valtavat voitot, jotka se pian moninkertaisti yhä holtittomammalla arvopaperikaupalla – kunnes korttitalo sortui vuonna 2008. Kuinka estää maailmaa ajautumasta yhä uusiin, yhtä typeriin kriiseihin?

Nyt pokkarina ilmestyvä teos on nautittava lukuelämys, jossa yhdistyvät loistelias tyyli, tarinaniskennän taito ja suvereeni asiantuntemus.

Yanis Varoufakis on tunnustettu taloustieteilijä, DIEM25-demokratialiikkeen perustaja ja kiistelty Kreikan entinen valtiovarainministeri.

Harvinainen kirja – hellittämätön, päivänpolttava ja ehdottoman välttämätön.
Professori Terry Eagleton

Maailmantalouden Minotauros