Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Webbtjänsten RAUHAN 1944 JÄLKEEN finns nu också på svenska

Lottamuseo

Webbtjänsten RAUHAN 1944 JÄLKEEN finns nu också på svenska

Pressmeddelande.
Publicerad: 26.03.2015 kl. 11:45
Utgivare: Lottamuseo

Den finskspråkiga webbtjänsten ”Rauhan 1944 jälkeen” öppnades för allmänheten den 21.11.2014 och har redan använts av över 3600 personer. Nu är webbplatsen tillgänglig också på svenska under namnet ”Efter freden 1944”.

Hur klarade Finland av de stränga villkoren i vapenstilleståndsfördraget i Moskva och undvek en rysk ockupation? Lottamuseet och Krigsmuseet har tillsammans producerat webbtjänsten Efter freden 1944, som på ett omfattande och heltäckande sätt behandlar vapenstilleståndsfördragets verkningar på det finländska samhället.

Webbtjänsten innehåller 22 teman, genom vilka det efterkrigstida samhällets helningsprocess skildras. Webbtjänsten behandlar t.ex. Lapplandskriget, vapensmusselaffären, krigsansvarigheten, krigsinvaliderna, de evakuerade och Porkala. Webbtjänsten Efter freden 1944 har sammanställts på grundval av ett omfattande och mångsidigt källmaterial och innehåller över 350 sidor, fotografier, tidningsurklipp, ljudupptagningar och filminspelningar. Webbtjänsten lämpar sig även väl som ett redskap inom grundundervisningen.

Bekanta dig med webbtjänsten Efter freden 1944 på adressen: http://www.lottamuseo.fi/rauhan-jalkeen/

Lottamuseo on museoammatillisesti hoidettu erikoismuseo, joka tallentaa lottien historiaa ja tutkii naisten vapaaehtoista työtä osana maamme historiaa. Museota ylläpitää Lotta Svärd Säätiö. Lottamuseo avattiin yleisölle vuonna 1996.

Käyntiosoite:
Rantatie 39, Syväranta