Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Wallin: Alueellista nuorisotyötä vahvistetaan lähes 12,5 miljoonalla eurolla

Wallin: Alueellista nuorisotyötä vahvistetaan lähes 12,5 miljoonalla eurolla

Julkaistu: 11.03.2010 klo 10:07
Julkaisija: Opetusministeriö

Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin on myöntänyt 12 350 000 euroa alueellisen nuorisotyön edistämiseen vuonna 2010. Nuorisotoimintaan osoitettiin 500 000 euroa, nuorten työpajatoimintaan 9 250 000 euroa, aluekehittämishankkeisiin miljoona euroa sekä lasten ja nuorten paikallisen harrastustoimintaan 1 600 000 euroa. Kasvua viime vuoteen on 2 500 000 euroa eli 25 %.

– Olemme ottaneet huomioon mm. toimialueiden nuorten, kuntien ja maakuntien määrän, hakemusten ja haettujen avustusten yhteismäärät, nuorisotyöttömien määrän työpajojen osalta sekä nuorisotoimen aluehallinnon työntekijöiden määrän, kertoo ministeri Wallin määrärahojen jakoperusteista.

– Lisäksi Lapin osalta on huomioitu Barentsin euroarktisen alueen nuorisopoliittiseen yhteistyöhön osallistuminen sekä Varsinais-Suomen osalta nuorten työpajatoimintaa ja etsivää nuorisotyötä koskeva valtakunnallinen koordinaatio, Wallin jatkaa.

Valtion aluehallintouudistuksen mukaisesti nuorisotyön aluehallinnosta vastaavat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) nuorisotoimet. Toiminta on organisoitu siten, että nuorisoasioita hoitavat kuusi ELYä laajennetuilla toimialueilla. Nämä ovat Uudenmaan ELY (Uusimaa, Itä-Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Kymenlaakso ja Etelä-Karjala), Varsinais-Suomen ELY (Varsinais-Suomi ja Satakunta), Pohjois-Savon ELY (Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala), Pohjanmaan ELY (Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pirkanmaa ja Keski-Suomi), Pohjois-Pohjanmaan ELY (Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu) sekä Lapin ELY (Lappi).

– Määrärahojen käytöstä sovitaan erikseen opetusministeriön ja kunkin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa tehtävällä toiminnallisella tulossopimuksella, sanoo ministeri Wallin.

Määräraha toimintaa varten

115 000 euroa
350 000 euroa
110 000 euroa