Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Vapaaehtoistyöntekijät avuksi velkaongelmien paisuessa

Takuu-Säätiö

Vapaaehtoistyöntekijät avuksi velkaongelmien paisuessa

Julkaistu: 03.03.2010 klo 14:00
Julkaisija: Takuu-Säätiö

Vapaaehtoiset maallikkotyöntekijät voivat tavoittaa ja auttaa vaikeisiin maksu- ja velkaongelmiin joutuneita henkilöitä. Kahdeksan eri järjestön yhteistyöprojekti Omille jaloille kehitti vapaaehtoistoimintaansa erityisesti mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä vankilasta vapautuville ihmisille, joilla oli talousvaikeuksia. Maallikot tukivat heitä konkreettisissa talous- ja velkojen hoitoon liittyviä asioissa ja ohjasivat tarvittavien palveluiden piiriin.

Omille jaloille -projekti on tavoittanut tähän mennessä noin 500 tuettavaa. Vapaaehtoistyöntekijöitä on toiminnassa noin 50, ja he työskentelevät 21 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Kaikkiaan heitä koulutettiin 123. Raha-automaattiyhdistys rahoitti projektia vuosina 2007–2009 ja se myönsi myös jatkorahoituksen vuosille 2010–2011 toiminnan vakiinnuttamiseksi osaksi järjestökentän pysyvää toimintaa.

Velkaongelmia yritetään usein peitellä viimeiseen asti niihin liittyvien häpeäntunteiden vuoksi. Kynnys avun hakemiseen on korkea, mutta sitä voidaan madaltaa. Yhteydenotto vapaaehtoiseen maallikkotyöntekijään koettiin monissa tilanteissa helpottavaksi.

Projekti vahvisti käsitystä siitä, että velkaongelmia on käsiteltävä kokonaisuutena, koska velkakriisi on samanaikainen kriisi sekä kukkarossa että mielessä. Velkaongelmien parissa työskentelevät ammattilaiset näyttävät käsittelevän ongelmia joskus liian kapea-alaisesti. Myös velkajuridiikka, käytännön menettelyt ja käsitteet ovat monimutkaisia, eivätkä tuettavien voimat aina riitä pitkäjänteiseen työskentelyyn eri viranomaisten kanssa.

Käytännön asioissa auttamisen lisäksi vapaaehtoisia tarvittiin myös kuuntelijoiksi, jotka ottivat vastaan tuettavien ahdistuneisuutta ja pyrkivät luomaan toivoa vaikeisiinkin elämäntilanteisiin. Omille jaloille -projekti tuki avun hakijoita myös tilanteissa missä ongelmiin ei ole löydettävissä välittömiä ratkaisuja.

Lisäksi Omille jaloille -toimintamalliin kuuluvat verkkopalvelu ja taloustietopisteet. Talouspaivakirja.fi :ssä käyttäjä voi anonyymisti pitää kirjaa menoistaan ja tuloistaan ja suunnitella talouttaan. Palvelusta voi lähettää myös kysymyksiä Takuu-Säätiön asiantuntijoiden vastattavaksi. Taloustietopisteissä on saatavilla oppaita ja muuta luettavaa talous- ja velka-ansioista sekä osassa on tavattavissa myös vapaaehtoistyöntekijä.

Omille jaloille -projekti oli järjestöjen laaja yhteishanke, jota Takuu-Säätiö hallinnoi. Projektikumppaneina olivat A-klinikkasäätiö, A-Kiltojen liitto, Kriminaalihuollon tukisäätiö, Mielenterveyden keskusliitto, Sininauhaliitto, Setlementtiliito ja Suomen Mielenterveysseura.

projektipäällikkö Jukka Heinonen puh. 0400 679 704, jukka.heinonen@takuu-saatio.fi
viestintäpäällikkö Minna Mattila puh. (09) 6126 3418, minna.mattila@takuu-saatio.fi
Projektin kotisivut osoitteessa www.omillejaloille.fi

Uusi verkkopalvelu www.talouspäiväkirja.fi