Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Valoa, ei väkivaltaa 2013

Julkaisija: NYTKIS ry

Valoa, ei väkivaltaa 2013, www.valoaeivakivaltaa.fi

ENNAKKOTIEDOTE 11.11.2013

Valoa, ei väkivaltaa –kynttilätapahtumat tuovat valoa pimeyteen 25.11.

YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä 25.11. järjestetään kynttilätapahtumia noin viidelläkymmenellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Suomen kansallinen väkivaltaobservatorio, Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry ja Amnesty Internationalin Suomen osasto järjestävät tänä vuonna kuudetta kertaa Valoa, ei väkivaltaa -kynttilätapahtumia ympäri Suomea. Tapahtumapaikkakuntia on Helsingistä Rovaniemelle. Luettelo tapahtumapaikkakunnista ja tarkemmista tapahtumapaikoista ja -ajoista löytyy NYTKIS ry:n Internet-sivuilta osoitteesta www.nytkis.org.

Valoisalla otteella vakavan asian kimppuun

Valoa, ei väkivaltaa –tapahtumien toteuttamisesta paikallisella tasolla vastaavat alueelliset NYTKIS-toimikunnat ja puolueiden naisjärjestöt, jotka tekevät paikkakunnasta riippuen yhteistyötä eri yhdistysten, mm. Suomen Amnestyn ja Profeministimiesten kanssa.

Kynttilätapahtumien tarkoituksena on kiinnittää huomiota vakavaan asiaan. Järjestöt jakavat tapahtumapaikkakunnilla kampanjaviestillä varustettuja kynttilöitä ohikulkijoille ja levittävät näin tietoisuutta naisiin kohdistuvasta väkivallasta.  Lisäksi Helsingin tapahtumassa Narinkkatorilla (25.11. klo 15-17) on esillä Silent Witness –näyttely.

Teemana turvakodit ja matalan kynnyksen palvelut

Vuoden teemalla halutaan nostaa esiin turvakotien ja matalan kynnyksen palveluiden merkitys väkivallasta selviytymisessä. Nykyinen palvelutaso on selvästi riittämätön: palvelut ovat satunnaisia ja niiden saatavuudessa on suuria aluekohtaisia eroja. Tänä vuonna kaksi turvakotia on lakkautettu, ja vain yhden uuden perustamisesta on päätetty. Tähän asti Tyttöjen talo Helsingissä on auttanut seksuaalista väkivaltaa kohdanneita tyttöjä ja nuoria naisia. Nyt toiminta saattaa päättyä, koska Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos lopettaa taloudellisen tukensa. Palvelut ovat siis kapenemassa, kun niiden tulisi laajentua.

Kattavaan turvakotiverkostoon ja riittäviin matalan kynnyksen palveluihin Suomea velvoittaa mm. Euroopan neuvoston yleissopimus, joka koskee naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja perheväkivalta,  eli niin kutsuttu Istanbulin sopimus. Suomi on allekirjoittanut Istanbulin sopimuksen vuonna 2011 ja on nyt ryhtymässä ratifioimaan sitä.

Kampanjaviestistä tiedotetaan tarkemmin lehdistötiedotteella, joka lähtee viikon 47 lopulla. Tiedote on julkinen tapahtumapäivänä 25.11.

11.11. mennessä varmistuneet tapahtumapaikkakunnat: Alavus, Heinävesi, Helsinki, Hyrynsalmi, Iisalmi, Jurva, Jyväskylä, Jämsä, Kajaani, Kauhajoki, Kauhava, Kerimäki, Keuruu, Kokkola, Korsholma, Kuhmo, Kuopio, Kuortane, Kuortti, Laihia, Lahti, Lappeenranta, Lapua, Mikkeli, Nilsiä, Närpiö, Oulu, Paltamo, Parainen, Peräseinäjoki, Pieksämäki, Pietarsaari, Punkaharju, Puolanka, Ristijärvi, Rovaniemi, Savonlinna, Seinäjoki, Sotkamo, Suomussalmi, Suonenjoki, Tammisaari, Tampere, Turku, Vaasa, Varkaus, Vähäkyrö, Äänekoski.

Lisätiedot:
www.valoaeivakivaltaa.fiwww.nytkis.org
Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry:  pääsihteeri Johanna Pakkanen, johanna.pakkanen@nytkis.org, puh. 050 469 6242; järjestökoordinaattori Milla Sandt, jarjestokoordinaattori@nytkis.org, puh. 040 709 0007

Tapahtuman tukijat: Havi, Pentik

Suomen kansallinen väkivaltaobservatorio on osa European Women’s Lobbyn  EWL Observatory on Violence against Women –observatoriota. Väkivaltaobservatoriota koordinoi NYTKIS ry, www.nytkis.org.

Naisjärjestöt yhteistyössä - Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry on yhteiskunnallinen järjestö, johon kuuluvat eduskunnassa edustettuina olevien puolueiden naisjärjestöt sekä Naisasialiitto Unioni ry, Naisjärjestöjen keskusliitto ry ja Suomen Naistutkimuksen Seura ry.