Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Uusi silpomisen vastainen kampanja haastaa suomalaiset sijoittamaan tyttöihin

Solidaarisuus

Uusi silpomisen vastainen kampanja haastaa suomalaiset sijoittamaan tyttöihin

Julkaistu: 07.03.2016 klo 07:30
Julkaisija: Solidaarisuus

Silpomaton-kampanja haastaa 3000 suomalaista sijoittamaan tyttöjen sukuelinten silpomisen lopettamiseksi Keniassa. Mukana ovat presidentti Tarja Halonen ja kuvajournalisti Meeri Koutaniemi, jotka naistenpäivänä 8.3. julkaistavassa videossa keskustelevat silpomisen vastaisesta työstä.

Meeri Koutaniemi ja Tarja Halonen

Silpomaton-kampanja hakee esikuvaa joukkorahoituksesta. ”Etsimme sijoittajia, jotka ovat halukkaita investoimaan naisten ja tyttöjen hyvinvointiin. Sukuelinten silpominen on valtava ihmisoikeusrikos, jota ei pysäytetä ilman resursseja, ihmisten osallistumista ja aikaa”, sanoo Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka.

Hanke on rajattu Keniaan Nyanzan alueelle, jota asuttavan kisii-heimon parissa lähes jokainen tyttö silvotaan. Työn ensimmäinen vaihe kestää kolme vuotta. Työ silpomista vastaan on vasta alkamassa alueella ja sen eteneminen riippuu pitkälti suomalaisten sijoittajien halukkuudesta tukea toimintaa.

”Emme lupaa ihmelääkkeitä. ’Lahjoita kymppi ja pelastat lapsen’ – sellainen mielikuva ei ole todellisuutta, kun puhutaan silpomisen vastaisesta työstä. Tarvitaan sitoutumista muutokseen ja läsnäoloa ongelman ytimessä. Sen me voimme tarjota”, Nuikka kertoo.

Keniassa silpomisen vastaisen työn suunnittelee ja toteuttaa kolme paikallista järjestöä, joilla on kokemusta naisiin kohdistuvan väkivallan kitkemisestä yhteisöissään. Paikallisen kulttuurin tuntemus on edellytys asenteiden pysyvälle muutokselle.

Kenialaisen Manga Heart -järjestön toiminnanjohtaja Bernard Oseko kuvailee Solidaarisuuden lähestymistavan olevan alueella täysin uutta: ”Tämä ei ole ylätason vaikuttamistyötä, vaan olemme sisällä perheissä vaikuttamassa mielipiteisiin.”

Kampanja lupaa tavoittaa 13 000 kenialaista naista ja 3000 miestä suomalaisten lahjoituksilla. Nuikan mukaan projekti toimii avoimuuden ja läpinäkyvyyden periaatteiden mukaan.

”Kehitykseen kuuluu myös vastoinkäymisiä voittojen ja onnistumisten lisäksi. Kun sijoittaa tähän projektiin, saa vastineeksi aitiopaikan siihen, miten muutos käynnistetään kenialaisissa yhteisöissä”, lupaa Nuikka.

Useat suomalaiset ovat jo tarjonneet tukensa kampanjalle. Naistenpäivän kunniaksi presidentti Tarja Halonen ja kuvajournalisti Meeri Koutaniemi istuutuivat alas kahville keskustelemaan naisten asemasta ja työstään tyttöjen ja naisten puolesta. Myös ohjaaja Iiris Härmä, näyttelijä Iina Kuustonen ja ohjaaja Johanna Vuoksenmaa ovat mukana vaikuttamassa silpomisen lopettamiseksi.

Lisätietoja

Satu Vesterinen, digitaalisen viestinnän kehittäjä: satu.vesterinen@solidaarisuus.fi, puh. +358 50 5366 566

Siru Aura, viestintäpäällikkö: siru.aura@solidaarisuus.fi, puh. +358 50 366 3000

Solidaarisuus tekee naisten asemaa ja ihmisarvoista toimeentuloa vahvistavaa kehitysyhteistyötä Keniassa, Somalimaassa ja Nicaraguassa. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen. Lue lisää: www.solidaarisuus.fi