Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Uusi menetelmä lasten kieltenopetukseen päivähoidossa

MeaLingua

Uusi menetelmä lasten kieltenopetukseen päivähoidossa

Julkaistu: 03.02.2015 klo 08:30
Julkaisija: MeaLingua

Suomalaiset opettajat kehittivät lasten päivähoitoon uuden kielenopetuksen menetelmän, jossa hoitajat pääsevät käyttämään kielitaitoaan ja lapset oppimaan leikkien. Monikielisyys alle kouluikäisenä kehittää lapsen oppimisen ja ajattelun taitoja monipuolisesti. Tuoreen tutkimuksen mukaan varhainen kielenopetus kasvattaa myös hyväksymään ihmisten erilaisuutta.

MeaLingua® on menetelmä, jossa lapsi oppii kieltä ja kulttuuria koulutetun lastenhoitajan ja nuken avulla. Menetelmä perustuu leikkiin ja mielikuvitukseen. Se houkuttelee lasta oppimaan vierasta kieltä ja tutustumaan vieraaseen kulttuuriin.

”Sekä vanhemmat että lastenhoitoalan ammattilaiset ja opettajat arvostavat menetelmässä sitä, että se tieteellisestä taustastaan huolimatta on muodoltaan leikkiä – ei oppitunti”, kertoo menetelmän kehittänyt erityisopettaja Mari Laurenius.

”Marras-joulukuussa 2014 toteuttamamme tarvekartoituksen mukaan yli 90% vastaajista piti menetelmää kiinnostavana täydennyksenä lasten hoito- ja koulupäiviin.”

Maailman avaimet lapselle

MeaLingua®-menetelmään on kehitetty oppimateriaali ja koulutus, jonka avulla kielitaitoinen lastentarhanopettaja, lastenhoitaja tai -ohjaaja oppii käyttämään menetelmää työssään. MeaLingua®-menetelmään koulutuksen saaneet lastenhoitajat antavat lapselle arvokasta aikaa, jolla on kauaskantoiset vaikutukset lapsen elämään, oppimiseen ja menestymiseen.

Ensimmäiset MeaLingua®-hoitajat ovat juuri valmistuneet, kieliä ryhmästä löytyy seitsemän. Mea-nukke puhuu jo englantia, ruotsia, saksaa, ranskaa, espanjaa, japania ja venäjää. Palvelua on tarkoitus laajentaa nopeasti koko Suomeen hoiva- ja hoitopalveluita tarjoavien yritysten verkostoa kasvattamalla.

MeaLingua-menetelmän ja kieliä puhuvan Mea-nuken kehitti espoolainen koulutusalan yritys Oppidoo Oy, jonka toimitusjohtaja Mari Laurenius on erityisopettaja, yrittäjä ja tuotantotalouden opiskelija Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla.

MeaLingua-idea palkittiin finalistina StartupMill-projektin Willi idea -liikeideakilpailussa 27.11.2014.

Mari Laurenius
KM, erityisopettaja, toimitusjohtaja
mari.laurenius@oppidoo.fi

Oppidoo Oy
Kuunkehrä 4

www.mealingua.fi
www.oppidoo.fi

Taustatietoa

• Kielentutkija Janne Saarikivi 1.12.2014: ”Tavoitteena voisi olla, että suomalainen oppii varhaiskasvatuksen ja alaluokkien aikana äidinkielensä lisäksi toisen sujuvan kielen maailman sadan suurimman kielen joukosta.” http://www.hs.fi/tiede/a1417154466692

Tarvekartoitus

Tarvekartoituksen toteutti marras-joulukuussa 2014 evida Oy verkkokyselynä. Vastausten määrä oli 69 kpl ja aineisto jakautui seuraavasti:

50% opetus- tai kasvatusalan ammattilainen
21% vanhempi, alle kouluikäisiä lapsia
15% vanhempi, ei alle kouluikäisiä lapsia
7% työskentelee lasten kanssa päivähoidossa
4% työskentelee päivähoitoa tarjoavassa organisaatiossa
3% muu

Lisätietoja tarvekartoituksesta: evida Oy, KTM Sari Olsio, 040 5039712, sari.olsio@evida.fi

MeaLingua® on Oppidoo Oy:n kehittämä menetelmä, jossa lapsi oppii kieltä ja kulttuuria koulutetun lastenhoitajan ja nuken avulla. Oppidoo Oy tarjoaa tukea koulun matematiikan ja kielten opetuksen rinnalle sekä toimii lasten ja perheiden tukena oppimisongelmissa. Yrityksen nimi tarkoittaa tietä, jonka tavoitteena on yksilön kasvaminen ja kehittyminen. Oppidoo auttaa lapsia tällä elinikäisen oppimisen tiellä.