Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Toimittajakysely: Ilmaston lämpeneminen ja puutiaisaivotulehdus

Pilgrim Oy

Toimittajakysely: Ilmaston lämpeneminen ja puutiaisaivotulehdus

Julkaistu: 25.01.2012 klo 09:12
Julkaisija: Pilgrim Oy

Ilmaston lämpeneminen luo punkeille suotuisat elinolosuhteet

PUUTIAISAIVOTULEHDUS (TBE) YLEISTYY PUNKKIEN
LISÄÄNTYMISEN MYÖTÄ

Punkkien levittämä puutiaisaivotulehdus (TBE) leviää Suomessa punkkikannan kasvamisen myötä. Punkkeja ja niiden aiheuttamaa puutiaisaivotulehdusta tavataan yhä useammin myös sisämaassa. Yhtenä syynä punkkien leviämiseen pidetään ilmaston lämpenemistä. Uusia puutiaisaivotulehdustapauksia on ollut mm. Kuopiossa ja Kotkassa, ja uusien TBE-tapausten määrä vuonna 2011 kohosi peräti kuuteenkymmeneen (38 tapausta vuonna 2010). Puutiaisaivotulehdusta ei voi hoitaa mutta sitä vastaan on olemassa rokote. Rokotetta tarjoava rokotebussi alkaa kiertää pääkaupunkiseudulla, riskialueilla sekä Helsingissä keväällä 2012.

Suunnittelemme parhaillaan vuoden 2012 viestintää puutiaisaivotulehdukseen ja sen ehkäisyyn liittyen. Jotta viestintämme olisi relevanttia ja toimittajien tarpeeseen vastaavaa, pyydämme Sinua vastaamaan alla oleviin kuuteen (6) kysymykseen. Vastaamiseen kuluu arviolta noin kolme (3) minuuttia.

Pääset kyselyyn tästä:

www.askit.fi/k/k.php?k=1&g=106