Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Televisiokanavat ja Kansallinen audiovisuaalinen instituutti edistävät yhdessä mediakasvatusta

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Julkaistu: 19.05.2014 klo 08:32
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Eliaksen verkkoseikkailu -video tv-esityksiin kesällä

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö (MEKU) on toimittanut suomalaisten televisiokanavien käyttöön animaatiovideon lasten internetin käytöstä. Eliaksen verkkoseikkailussa poika näkee kummia pelatessaan nettipeliä ja kutsuu vanhemman apuun. Video kannustaa lapsia kertomaan netissä kohtaamistaan asioista aikuisille. Toisaalta video rohkaisee myös perheitä käyttämään mediaa yhdessä.

Kansallisista televisiokanavista videota lähtevät levittämään Nelonen, MTV3, Fox, SBS Discoveryn kanavat ja YLE. Videota esitetään kesän aikana kanavien lapsille suunnatun ohjelmiston yhteydessä. MEKU on tyytyväinen, että kotimaiset kanavat haluavat olla mukana levittämässä tietoisuutta mediakasvatuksen tärkeydestä ja turvallisesta netin käytöstä.

Eliaksen verkkoseikkailu -videon on alun perin tuottanut belgialainen lastensuojelujärjestö Child Focus. Videon on rahoittanut osittain Euroopan unioni ja suomenkielisen version on tuottanut MEKU.

MEKU on opetus- ja kulttuuriministeriön alaisen Kansallisen audiovisuaalisen instituutin yksikkö, jonka yhtenä tehtävänä on edistää mediakasvatusta kansallisella tasolla. MEKU toimii mediakasvatuksen asiantuntijaviranomaisena ja edistää mediakasvatuksen asemaa yhteiskunnassa.

Katso video täällä: www.youtube.com/user/mekunvideot

Marjo Pipinen
viestintäassistentti
marjo.pipinen@kavi.fi
Puh. 02953 38 021
www.kavi.fi/meku

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki