Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » SYL ja SAMOK onnellisia lukukausimaksujen hylkäämisestä

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

SYL ja SAMOK onnellisia lukukausimaksujen hylkäämisestä

Julkaistu: 03.12.2014 klo 15:49
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kommentti 3.12.2014

Vapaa julkaistavaksi

Sekä mediassa että sosiaalisessa mediassa on tänään levinnyt tieto, että valtioneuvosto ei ole tällä hallituskaudella esittämässä lukukausimaksuja ETA-alueen ulkopuolisille opiskelijoille.[1] Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry ovat onnellisia tästä päätöksestä.

“Tämä on hieno uutinen! Kiitos valtioneuvostolle! Nämä lukukausimaksut olisivat olleet myrkkyä niin korkeakoulujen rahoitukselle ja kansainvälistymiselle kuin koko kansantaloudelle. Olen tyytyväinen että valtioneuvosto hylkäsi maksut”, kiittelee SYL:n puheenjohtaja Piia Kuosmanen.

“Toivottavasti seuraavissa hallitusneuvotteluissa puolueet ovat yhtä viisaita ja säilyttävät koulutuksen maksuttomana myös tulevaisuudessa“, toivoo SAMOKin puheenjohtaja Toni Asikainen.

Lausuntokierroksella marraskuussa ollut hallituksen esityksen luonnos lukukausimaksuista sai voimakasta kritiikkiä korkeakoulujen henkilökunnalta ja opiskelijoilta, ja korkeakoulut suhtautuivat esitykseen ristiriitaisesti.

Piia Kuosmanen, SYL:n puheenjohtaja

Toni Asikainen, SAMOKin puheenjohtaja

Viitteet
[1] http://www.hs.fi/kotimaa/a1417576186654

SYL:n puheenjohtaja Piia Kuosmanen, p. 044 906 5007, etunimi.sukunimi@syl.fi

SAMOKin puheenjohtaja Toni Asikainen, p. 050 389 1000, etunimi.sukunimi@samok.fi

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 135 000 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa.

SYL valvoo opiskelijan etua valtakunnan tasolla opiskelijaa koskevissa asioissa. SYL:n ydinosaamisalueita ovat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja kansainväliset asiat. Lisäksi SYL:ssä paneudutaan työelämään, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja kehitysyhteistyöhön liittyviin kysymyksiin.

www.syl.fi
www.facebook.com/SYL.FIN