Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sydänmaanlakka uudesta Kakolasta: Tyttöjen syrjäytymiskokemukset erilaiset

HelsinkiMissio

Sydänmaanlakka uudesta Kakolasta: Tyttöjen syrjäytymiskokemukset erilaiset

Julkaistu: 13.01.2012 klo 10:45
Julkaisija: HelsinkiMissio

- Torstaina YLEllä alkanut Tyttö-Kakola ottaa ensi kertaa pohdintaan tyttöjen aseman väkivallan ja rikollisuuden kentässä, kertoo Kakolan ohjausryhmään osallistunut HelsinkiMission Nuorten kriisityön johtaja Olavi Sydänmaanlakka.

- Tyttöjen riski joutua väkivallan uhriksi on suurempi kuin poikien, kuvailee Sydänmaanlakka. - Oli hyvin erilainen kokemus tehdä Kakola-projektia tyttöjen kanssa. Tytöt puhuvat ingressein - pojat puhuivat otsikoin. Pojat myös ratkaisivat asiat aivan eri tavalla.

Kakolan uuden tuotantokauden myötä keskeiseksi nousee tyttöjen joutuminen väkivallan uhriksi ja tämän seuraukset. Sydänmaanlakka haluaa rohkaista suomalaisia tyttöjä tietoisuuteen omista oikeuksistaan. Yhteyttä on otettava ajoissa auttaviin tahoihin, kun tuntuu, että omat ihmisoikeudet ovat tulleet loukatuiksi. - Nuorten ongelmien ratkasemisessa keskeistä on avun saaminen riittävän ajoissa, Sydänmaanlakka sanoo.

HelsinkiMissiosta helppoa ammattiapua nuorille ajoissa

Sydänmaanlakan työnantaja HelsinkiMission Nuorten Kriisityö tarjoaa nuorille ja heidän vanhemmilleen diagnoositta ja maksutta ammattiapua riittävän varhaisilla keskustelumahdollisuuksilla. Se on myös innovoinut väkivaltarikollisille katkaisuohjelma Aggredin.

Ammatillista keskusteluapua saa Nuorten Kriisipisteeltä ja Krisjouren för Ungasta anonyymisti muun muassa Kakolassa esillä oleviin teemoihin: seksuaalisuuden pohdintaan, väkivallan kokemiseen, masennukseen ja ahdistukseen. Näitä yleisimmin yhdistävä tekijä on kokemus yksinäisyydestä – vaikkei se olisi näkyvää yksinäisyyttä. Riittävän ajoissa annettu ammattiapu poisti jatkohoidon tarpeen yli puolilta Nuorten Kriisipisteen asiakkaista vuonna 2010.

YLE Puheessa Kakolasta kuohutti suomalaisvanhempien vastuu lapsistaan

Perjantai-aamulla alkanut Sydänmaanlakan ja Olga K.n ohjelma YLE Puheeessa toi esiin kansalaisten mielipiteitä eilisiltaisen Kakolan pohjalta. Kuohuttavaksi puheenaiheeksi nousi vanhempien vastuu nuorista; muun muassa pettymysten opettaminen. YLE Puhe purkaa Kakola-jaksojen teemoja Kakolan ajan perjantai-aamuisin klo 9.00.

- Mitä enemmän ohjelma herättää keskustelua perheissä ja kouluissa, sitä enemmän ongelmia ehkäisevä ymmärrys kasvaa, Sydänmaanlakka sanoo.

Kakolan missio on antaa ajattelemisen aihetta niin nuorille kuin teini-ikäistensä oireilusta huolestuneille vanhemmille. Avainteemoja ovat vastuunkanto omista ratkaisuista ja vaikeuksissa olevan lähimmäisen auttaminen. Ohjelman yhteistyökumppaneina ovat HelsinkiMission lisäksi Opetushallitus, Suomen vanhempainliitto, Rikosseuraamuslaitos, Väestöliitto sekä Kirkon mediasäätiö.

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön ja erityisryhmien saroilla. Järjestön missiona on etsiä, löytää ja auttaa yksinäisiä kaupunkilaisia sekä haastaa kaupunkilaiset toimimaan unohdettujen puolesta – yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii pääosin pääkaupunkiseudulla noin 80 työntekijän ja yli 600 vakituisen koulutetun vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä RAY.