Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Suomen ylioppilaskuntien liitto täyttää 95 vuotta

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Suomen ylioppilaskuntien liitto täyttää 95 vuotta

Julkaistu: 05.03.2016 klo 14:47
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Tiedote 5.3.2016

Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL täyttää tänä vuonna 95 vuotta. SYL on ollut aktiivinen vaikuttaja ja keskustelija niin paikallisella, kansallisella kuin myös kansainvälissä tasolla opiskelijoita koskevissa kysymyksissä. Liiton luottamus- ja työtehtävistä nuoret vaikuttajat ja opiskelijaelämän ja opiskelun asiantuntijat ovat ponnistaneet antamaan panoksensa laajasti koko yhteiskunnan hyväksi. Tunnettuja “sylliläisiä” ovat muun muassa tasavallan presidentti Tarja Halonen, Jorma Ollila, Pekka Puska, Rosa Meriläinen ja Taru Tujunen.

Vaikka opiskelijoiden edunvalvonta on liiton toiminnassa edelleen keskiössä, haluaa puheenjohtaja Heikki Koponen painottaa SYL:n työssä entistä enemmän opiskelijoiden ja nuorten merkitystä Suomen kehittämiseksi ja paremman tulevaisuuden rakentamiseksi. “Meillä on jo nyt erinomaisia esimerkkejä siitä, miten opiskelijoiden luomat innovaatiot ja tapahtumat vievät Suomea eteenpäin ja meitä tunnetuksi maailmalla” puheenjohtaja Heikki Koponen hehkuttaa. “Näitä mahdollisuuksia on luotava opiskelijoille lisää! SYL:n tärkein tehtävä onkin laadukas edunvalvonta opiskelijoiden hyväksi sekä koulutuksen ja yhteiskunnan kehittäminen. Liiton tekemää työtä ja asiantuntemusta arvostetaan laajasti päättäjien keskuudessa, kuten juhlaseminaarissamme kuultiin mm. sivistysvaliokunnan puheenjohtajalta Tuomo Puumalalta ja Opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäälliköltä Anita Lehikoiselta”, Koponen jatkaa.

Suomen ylioppilaskuntien liitto perustettiin maaliskuussa 1921, jotta silloiset Helsingin yliopiston ylioppilaskunta HYY (tuolloin vielä nimeltään Suomen ylioppilaskunta) ja Åbo Akademis Studentkår voisivat osallistua kansainväliseen opiskelijayhteistyöhön ja liittyä CIU:un (Confederation Internationale des Estudiants). Tänä päivänä SYL on Suomen suurimpia opiskelijoiden edunvalvontaan erikoistuneita palvelujärjestöjä – liitto edustaa noin 132 000 yliopisto-opiskelijaa.

SYL on juhlistaa 95-vuotista työtään opiskelijoiden hyväksi eilen koulutuksen tulevaisuutta käsittelevässä juhlaseminaarissa sekä tänään viettämällä vuosijuhlaa Vanhalla ylioppilastalolla, jossa Pekka Puska pitää juhlapuheen.

Annamme mielellämme lisätietoja liittomme 95-vuotisesta taipaleesta.

Tiedustelut:

puheenjohtaja Heikki Koponen, 044 906 5007,
heikki.koponen@syl.fi

pääsihteeri Juha Töyrylä, 041 515 2229, juha.toyryla@syl.fi

15 jäsenjärjestöä ja 132 000 yliopisto-opiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry. on maan suurin yliopisto-opiskelijoiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö.