Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Stadilaista suomea – uutuuskirja pohtii, miten 2000-luvun helsinkiläiset puhuvat

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 25.08.2015 klo 12:47
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Juuri ilmestynyt artikkelikokoelma Helsingissä puhuttavat suomet: Kielen indeksisyys ja sosiaaliset identiteetit pohtii, miten 2000-luvun helsinkiläiset puhuvat. Kuka ylipäänsä on helsinkiläinen ja mikä helsinkiläistä puhetta kaupungissa, jonka asukkaat ovat saapuneet eri puolilta Suomea, Eurooppaa ja maailmaa?

Marja-Leena Sorjosen, Anu Rouhikosken ja Heini Lehtosen toimittamassa teoksessa ääneen pääsevät monimurteiset ja monikieliset helsinkiläiset. ”Tavallisten” kielenkäyttäjien arkisia keskusteluja analysoimalla pureudutaan helsinkiläiskielen kysymyksiin: Onko niin kutsuttua stadiässää edes olemassa? Mitä eroa on sillä, sanooko nuori mä, minä vai meitsi? Miten hip hop –kulttuuri sekoittuu maahanmuuttajataustaisen tytön puheeseen Itä-Helsingissä?

Helsingin puhekielen lisäksi teos tarjoaa uutta tietoa myös lingvistisesti ja yhteiskunnallisesti laajemmista teemoista. Tutkittavina ovat esimerkiksi mielikuvat ”ulkomaalaisten puheesta” sekä ihmisten havainnot kielestä ja asenteet sitä kohtaan. Artikkelit näyttävät, miten sosiaaliset identiteetit syntyvät vuorovaikutustoiminnassa ja miten niissä lomittuvat muun muassa puhujien etninen tausta, ikä ja sukupuoli.

Kirjan tekijöitä on mahdollisuus kuulla Porthanian Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 3, katutaso, Helsinki) tiistaina 1.9.2015 klo 15.00. Osana Globaali Helsinki -tiedeteemaa järjestettävässä tilaisuudessa kuullaan useita näkökulmia kielenkäyttöön ja kieltä koskeviin asenteisiin.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Lisätiedot: Markkinointikoordinaattori Mirka Vesala, mirka.vesala@finlit.fi, 050 4900245

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 60 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä TwitterissäFacebookissa ja verkkosivuillamme. Tutustu vuoden 2015 julkaisuluetteloon tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki