Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sporttikummitoiminta laajenee pääkaupunkiseudulle

Pelastakaa Lapset ry

Sporttikummitoiminta laajenee pääkaupunkiseudulle

Julkaistu: 04.03.2016 klo 08:44
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Pelastakaa Lasten järjestämä, Tampereelta alkanut Sporttikummitoiminta laajenee pääkaupunkiseudulle kevään aikana. Ensimmäinen Sporttikummien valmennus järjestetään 2.4. Tuusulassa.

Lasten liikkuminen on vähentynyt hälyttävästi. Tutkimusten mukaan alakouluikäisistä lapsista vain noin puolet liikkuu suositusten mukaisesti.

Liikunnan harrastaminen ei valitettavasti ole enää kaikkien tavoitettavissa. Usealta lapselta puuttuu aikuinen, joka veisi ja kannustaisi liikkumaan. Lapsi tarvitsee aikuisen tukea lähteäkseen liikkumaan. Myös kilpailu-urheilun kustannukset ovat nousseet sellaiselle tasolle, että monet lapset ja nuoret joutuvat lopettamaan varojen puutteessa. Usein juuri nämä lapset ja nuoret eniten myös tarvitsisivat urheilun tuomaa yhteisöllisyyttä ja niitä vastuullisia aikuisia: valmentajia, joukkueenjohtajia, huoltajia tai vanhempia, jotka ovat seuraamassa harjoituksia.

Pelastakaa Lapset ry aloitti Sporttikummitoiminnan tällaisten lasten tukemiseksi. Toiminnan tavoitteena on tukea lapsia ja nuoria, jotta he motivoituisivat liikkumaan, pystyisivät jatkamaan harrastustaan sekä saamaan sitä kautta pysyvyyttä, tavoitteita ja hyviä aikuisia elämäänsä.

Toiminnan tavoitteena on myös saada vapaaehtoisia aikuisia Pelastakaa Lasten Sporttikummeiksi. Pelastakaa Lasten Sporttikummitoiminta on tarkoitettu niille lapsille, joiden omilla vanhemmilla on rajalliset mahdollisuudet tukea lasta liikkumaan tai olla mukana lapsen harrastuksessa.

Sporttikummi:

• vie lasta liikkumaan vapaamuotoisesti

• tai on mukana lapsen harrastuksessa

• tapaa sporttilastaan keskimäärin 1- 4 kertaa kuukaudessa

• saa korvauksen matkakuluista sekä tarvittaessa muista kuluista

• tsemppaa ja tukee sekä jakaa hienoja kokemuksia lapsen kanssa!

Pyrkimyksenä on aktivoida lapsia ja nuoria uudestaan ns. höntsy-kulttuuriin ja pelailemaan keskenään myös ilman mitään virallista joukkuettakin. Tähän liittyy Sporttikummi-kerhojen perustaminen paikkakunnille. Kerhoissa turvalliset ja Sporttikummivalmennuksen käyneet vapaaehtoiset aikuiset pelaavat yhdessä lasten kanssa.

Nyt Sporttikummitoiminta laajenee pääkaupunkiseudulle kevään aikana. Ensimmäinen Sporttikummien valmennus järjestetään 2.4. Tuusulassa.

-  Luvassa on liikkumisen riemua, auttamisen iloa ja onnistumisen hetkiä, lupaa Sporttikummitoiminnan koordinaattori Kaisu Pärnä Pelastakaa Lapset ry:stä.

Lahjoita lapselle liikuntakerta Sporttikummin kanssa

Jo 10 euron lahjoituksella lapsi pääsee liikkumaan oman Sporttikumminsa kanssa. Lisätietoa löydät Toivekaupasta.

Keräyslupa POL-2015-7368. Lupa on voimassa 1.1.2016–31.12.2017 koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Kaisu Pärnä, Sporttikummitoiminnan koordinaattori, Etelä-Suomen aluetoimisto, Pelastakaa Lapset ry, 050 433 1378, kaisu.parna@pelastakaalapset.fi

Carita Päivänen, viestintäpäällikkö, Pelastakaa Lapset ry, puh. 040 535 8221, carita.paivanen@pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 120 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Tue työtämme: www.pelastakaalapset.fi/lahjoitustavat, Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi