Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sote-uudistus tai ei, opiskeluhuollon ahdinko ei voi jatkua

Suomen Lukiolaisten Liitto

Sote-uudistus tai ei, opiskeluhuollon ahdinko ei voi jatkua

Julkaistu: 26.03.2015 klo 13:57
Julkaisija: Suomen Lukiolaisten Liitto

Suomen Lukiolaisten Liitto piirijärjestöineen on erittäin huolissaan toisen asteen opiskeluhuollon nykytilasta. Kuraattori- ja psykologitoiminnan sekä terveydenhuollon resurssit ovat monin paikoin riittämättömät, palvelut pirstoutuneita ja eri alueiden opiskelijat epätasa-arvoisessa asemassa.

”Lukioiässä rakennetaan perusta koko aikuisuuden hyvinvoinnille. Opiskeluhuollon palvelut pitävät yllä opiskelukykyä, ehkäisevät koulupudokkuutta ja tukevat myöhempää työelämään siirtymistä. Terveestä opiskelijasta tulee terve työntekijä, mikä hyödyttää koko yhteiskuntaa. On kestämätöntä, etteivät näin tärkeät palvelut ole tasapuolisesti kaikkien saatavilla”, Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Tatu Koivisto painottaa.

Opiskeluhuollon toteuttamisesta vastaavat kunnat eivät ole pystyneet takaamaan toimivia palveluita. Opiskeluterveydenhuollon lääkärien määrä on sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstömitoitussuositusten tasolla vain alle neljänneksessä maamme terveyskeskuksista. Terveydenhoitajien kohdallakaan mitoitussuosituksia ei terveyskeskuksista täytä kuin kaksi kolmesta. Alueelliset vaihtelut ovat suuria, ja esimerkiksi psykologipalveluiden saavutettavuus on hälyttävän heikkoa erityisesti harvemmin asutulla alueella.

Opiskeluterveydenhuollon palvelut tulisi järjestää kokonaisuutena, jossa opiskelijoiden asioita hoitavat samat, opiskelijoiden tilanteeseen perehtyneet henkilöt. Nyt näin ei useinkaan ole. ”Selvitysten mukaan vain 61 % terveyskeskuksista opiskelijalla on mahdollisuus asioida saman lääkärin kanssa, ja osassa maata luku on vieläkin alempi. Tämän seurauksena kokonaistilanne jää hahmottamatta, eikä opiskelija saa tukea opiskelukykyyn liittyviin erityiskysymyksiin”, muistuttavat liiton piirijärjestöjen puheenjohtajat.

Viime vuonna voimaan astunut uusi oppilas- ja opiskeluhuoltolaki oli askel oikeaan suuntaan. Pelkkä laki ei kuitenkaan auta, jollei palveluiden organisointia ja resursointia paranneta. Tässä kunnat ovat avainasemassa, mutta vain niiden varaan opiskeluhuollon korjaustoimia ei voi jättää.

”Sote-uudistuksen yhteydessä opiskeluhuollosta on puhuttu harmittavan vähän. Onkin äärimmäisen tärkeää, että tulevaisuuden sosiaali- ja terveyshuoltoa suunniteltaessa rakennetaan yhtenäisiä opiskeluhuollon kokonaisuuksia, jotka takaavat palveluiden yhdenvertaisuuden koko maassa. Samalla on varmistettava, että opiskeluhuollon ja oppilaitosten arjen välille muodostuu kiinteä yhteys”, puheenjohtajat vaativat.

Tatu Koivisto

Puheenjohtaja, Suomen Lukiolaisten Liitto (SLL)

Janni Armio

Puheenjohtaja, SLL:n Uudenmaan piiri

Puheenjohtaja Tatu Koivisto, tatu.koivisto@lukio.fi, 050 431 4995

Sosiaalipoliittinen asiantuntija Otso Salvi, otso.salvi@lukio.fi, 045 129 6795

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Tänä vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan viettävä SLL on yli 50 000 jäsenensä voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla.