Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sote-uudistuksessa on kuultava sairastuneiden ääni

Munuais- ja maksaliitto

Sote-uudistuksessa on kuultava sairastuneiden ääni

Julkaistu: 17.09.2015 klo 07:39
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Munuais- ja maksaliiton eduskunnan tukiryhmä on huolissaan siitä, että sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat jääneet Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta valmistelevien työryhmien ulkopuolelle.

Munuais- ja maksaliiton eduskunnan tukiryhmä kokoontui 16.9. ensimmäisen kerran. Ryhmä

työskentelee munuais-, maksa, sydän- ja keuhkosairauksiin sairastuneiden sekä elinsiirron saaneiden aseman parantamiseksi. Ryhmän puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Sari Tanus (KD) ja varapuheenjohtajaksi Maarit Feldt-Ranta (SDP).

Sosiaali- ja terveysministeriö ja valtiovarainministeriö ovat asettaneet ohjaus- ja projektiryhmän valmistelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Tukiryhmä esitti huolensa, että sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat jääneet valmistelevien työryhmien ulkopuolelle. Viime vaalikaudella sosiaali- ja terveysjärjestöjen kattojärjestö SOSTE oli mukana sote-uudistustyöryhmässä.

– Pitkäaikaissairaiden ääni jää nyt puuttumaan Sote- ja aluehallintouudistusta käsittelevään ohjaus- ja projektiryhmässä, sanoo Munuais- ja maksaliiton toiminnanjohtaja Sari Högström

Liiton eduskunnan tukiryhmä pyrkii pitämään huolta pitkäaikaissairaiden sosiaaliturvan säilymisestä vähintään nykyisellä tasolla. Moni pitkäaikaissairas elää jo nyt taloudellisesti vaikeassa tilanteessa. Liitto on huolissaan pitkäaikaissairaiden kasvavasta maksutaakasta, jos sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja nostetaan ja lääke- ja matkakorvauksia leikataan.

– Pitkäaikaissairaiden sosioekonominen asema on usein heikko ja erityisesti uhattuna nykyisissä linjauksissa, sanoo tukiryhmän puheenjohtaja kansanedustaja Sari Tanus (KD).

Lisätiedot:
Sari Tanus
Kansanedustaja
Munuais- ja maksaliiton eduskunnan tukiryhmän puheenjohtaja
050 5121 303 (050 3434 525)
sari.tanus@eduskunta.fi

Sari Högström
Munuais- ja maksaliitto
sari.hogstrom@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.