Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » SOS-Lapsikylän ryhmäkoti ei tule Alavieskaan

SOS-Lapsikylä

SOS-Lapsikylän ryhmäkoti ei tule Alavieskaan

Julkaistu: 09.12.2015 klo 16:44
Julkaisija: SOS-Lapsikylä

SOS-Lapsikylä peruuttaa kuntalaisille suunnitellun ryhmäkoti-infon 16.12.2015 klo 18 Alavieskan kunnantalolla. Peruutuksen syynä on Alavieskan kunnanhallituksen 7.12.2015 kannanotto, josta ilmenee kunnan vahva kielteinen suhtautuminen ryhmäkodin perustamiseen. ”Olimme yllättyneitä kannanotosta, koska kunnan edustajien kanssa käydyt etukäteiskeskustelut olivat olleet myönteiset”, sanoo SOS-Lapsikylän turvapaikkaprojektia johtava Janne Kankaanniemi.

Alavieskan kunnanhallitus perustelee kielteistä kantaansa muun muassa sillä, että kunta ei ole pystynyt ”käynnistämään suunnittelua varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen järjestämiseksi”.

Perusopetuksen järjestäminen on aina vastaanottavien kuntien vastuulla. Kunnat eivät voi varautua opetuksen järjestämiseen etukäteen, vaan sitä ryhdytään järjestelemään siinä vaiheessa, kun päätös alaikäisten, turvapaikkaa hakevien lasten vastaanottamisesta kuntaan on tehty.

SOS-Lapsikylä ryhtyy välittömästi etsimään ryhmäkotitoimintaan sopivia tiloja naapurikunnista. Ryhmäkoti on tarkoitettu alle 16-vuotiaille ilman huoltajaa tuleville lapsille. Turvapaikkaa hakemaan joutuneiden lasten kannalta on tärkeää, että lasten elinympäristön asenneilmapiiri on mahdollisimman suvaitseva ja kotoutumista tukeva.

Ryhmäkoti tarjoaa työpaikan noin 12 henkilölle johtajan, sosiaalityöntekijän, terveyden- tai sairaanhoitajan, ohjaajien ja yövalvojien tehtävissä.

Janne Kankaanniemi
johtaja
Jyväskylän SOS-lapsikylä

Sinikka Loukusa
johtaja
Vihannin SOS-lapsikylä

Aija Rikala
viestintäpäällikkö
SOS-Lapsikylä

Sähköposti: etunimi.sukunimi(at)sos-lapsikyla.fi

SOS-Lapsikylän tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Autamme perheitä varhaisen tuen sekä avo- ja sijaishuollon palveluin. Keräämme myös varoja lasten ja perheiden tukemiseen. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja se on kansainvälisen SOS Children’s Villages -järjestön jäsen. Järjestöllä on toimintaa yli 130 maassa.

Suomen toimintaan voi tutustua osoitteessa www.sos-lapsikyla.fi ja kansainvälisen SOS-lapsikyläjärjestön työhön osoitteessa www.sos-childrensvillages.org.