Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Solidaarisuuden Tieto vähentää tuskaa -kampanja kannustaa tukemaan tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaista työtä

Solidaarisuus

Julkaistu: 20.11.2014 klo 10:51
Julkaisija: Solidaarisuus

Tieto vähentää tuskaa -kampanja kutsuu suomalaisia osallistumaan ja lahjoittamaan tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaiseen työhön. Kampanjan tavoitteena on saada tukea yhden räikeimmän tyttöihin ja naisiin kohdistuvan ihmisoikeusrikkomuksen lopettamiseksi.

Sukuelinten silpominen on syvään juurtunut haitallinen perinne, jossa tytön ulkoisia sukuelimiä vahingoitetaan tai poistetaan. Silpomisen seurauksista kärsii peräti 130 miljoonaa tyttöä ja naista maailmassa tietyissä Afrikan, Lähi-idän ja Aasian maissa. Somalimaassa 90–98 prosenttia tytöistä joutuu silpomisen uhriksi 6–9-vuotiaina.

”Tehdessäni Julma perintö -dokumenttiohjelmaa Somalimaassa järkytyin siitä, kuinka yleisestä ilmiöstä tyttöjen sukuelinten silpomisessa on kysymys. Perinne on katkaistava. Haluan haastaa kaikki osallistumaan silpomisen vastaisen työn tukemiseen”, toimittaja Bettina Sågbom sanoo. Sågbom avaa Tieto vähentää tuskaa -kampanjan.

Solidaarisuus on tehnyt silpomisen vastaista työtä Somalimaassa vuodesta 2007 lähtien yhdessä paikallisen Candlelight for Environment, Education and Health -järjestön kanssa. Silpomisperinne voidaan katkaista äitien koulutuksen avulla. Äitien lisäksi paikallisten johtajien, opettajien ja nuorten kouluttaminen silpomisen vaaroista on avainasemassa.

”Työssä on saavutettu lupaavia edistysaskeleita. Esimerkiksi Somalimaan Erigavossa lähes kaikki koulutuksiin osallistuneet isät ja äidit rohkaisevat nyt toisia vanhempia lopettamaan silpomisen ja kertovat heille sen haitoista”, Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka kertoo.

Silpomisen estäminen vaatii yhä pitkäjänteistä ja asennemuutoksiin perustuvaa työtä.

”Olemme sitoutuneet jatkamaan silpomisen vastaista työtä, ja meillä on tahtoa laajentaa sitä myös muualle Itä-Afrikkaan. Tämä on mahdollista suomalaisten tuella - pysyvä muutos alkaa meistä kaikista”, Nuikka kannustaa.

Lahjoitus silpomisen vastaiseen työhön käynnistää pysyvän muutoksen. Kampanjaan voi osallistua osoitteessa www.estasilpominen.fi.

Tieto vähentää tuskaa -kampanjan avaus Kauppakeskus Kampin 1. kerroksessa 20.11.2014 klo 16.00. Kampanjan avaa toimittaja Bettina Sågbom, joka on tutustunut Solidaarisuuden silpomisen vastaiseen kehityshankkeeseen Somalimaassa.

• Miia Nuikka, toiminnanjohtaja, Solidaarisuus
    puh. 040 518 4345, miia.nuikka@solidaarisuus.fi

• Samuli Tarvainen, varainhankintapäällikkö, Solidaarisuus
    puh. 040 777 7239, samuli.tarvainen@solidaarisuus.fi

Solidaarisuus on suomalainen kehitysyhteistyöjärjestö, joka edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa, ihmisarvoista työtä sekä kansalaisten osallisuutta Nicaraguassa, Ugandassa ja Somalimaassa. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön pitkäaikainen kumppanuusjärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen. www.solidaarisuus.fi.