Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sivistyspuolueen kahdet rattaat

Sivistyspuolueen kahdet rattaat

Julkaistu: 28.01.2016 klo 13:01
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry on järkyttynyt lukukausimaksuja kotimaisille opiskelijoille vihjailevasta keskustelusta Kokoomuksen kansanedustajan, Juhana Vartiaisen, Twitter -päivityksessä. Koulutus on yksi niistä alueista, joihin hallituksen leikkaukset kohdistuvat eniten. Koulutuksesta leikataan kokonaisuudessaan 3 miljardia euroa vaalikauden loppuun mennessä.

- On käsittämätöntä, että ensin yliopistojen rahoitustilanne tehdään kestämättömäksi, ja tilanteen tasaamiseksi ollaan menossa opiskelijan kukkarolle. Lukukausimaksujen tiellä meitä odottaa luokkayhteiskunnan paluu. Esimerkiksi 2000 euron maksuilla ei leikkauksia saataisi katettua ja irtisanomisia peruutettua, ja hallinnolliset kulut söisivät entisestään maksuista saatavaa “hyötyä”, toteaa SONKin puheenjohtaja Hanna Huumonen.

Kokoomuksen eduskuntavaaliohjelmassa koulutus ja osaaminen oli nostettu kärkitavoitteiden joukkoon. Nyt vaikuttaa siltä, että vaalilupaukset on unohdettu ja maan hallituksesta puuttuu sivistyksen puolustaja. Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen vakuutti Twitter -tilillään, että Kokoomus ei edistä lukukausimaksuja. Valitettavasti puolueen kansanedustajan ulostulo kertoo, että käytössä on kahdet rattaat.

Jo nykyhetkellä suurin osa korkeakouluopiskelijoista on korkeasti koulutettujen lapsia. Maa ei kuitenkaan selviä talousvaikeuksista rapauttamalla osaamispohjaansa. Toisin kuin 90-luvun laman aikana, nyt leikkaukset ollaan laittamassa ennen kaikkea pienituloisten ja nuorten maksettavaksi.

- Henkilöstövähennykset ja yliopistojen taloudellinen ahdinko ovat seurausta ainoastaan hallituksen tiukasta leikkauslinjasta, syytä ei voi vierittää opiskelijoiden harteille. Emme salli lukukausimaksujen hivuttamista suomalaiseen koulutukseen niiden varjolla, linjaa Huumonen.

Hanna Huumonen

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry
puheenjohtaja@sonk.fi
(Haastattelupyynnöt tekstiviestillä tai sähköpostitse)