Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Servicefacket PAM uppmanar företagen att öka fokus på ansvarsfullt agerande

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Servicefacket PAM uppmanar företagen att öka fokus på ansvarsfullt agerande

Pressmeddelande.
Publicerad: 28.01.2014 kl. 07:00
Utgivare: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Tillverkning av ananasjuice för varumärken Pirkka, Rainbow och Eldorado misstänks omfatta människohandel och tvångsarbete, hävdar Finnwatch i sin färska-uppföljningsrapport Ojasta allikkoon. PAM utmanar arbetsgivarna att fästa allt mer uppmärksamhet i ansvarsfullheten i produktionens alla led.

Enligt Finnwatch's uppföljningsrapport har de finländska företagen SOK, Kesko och Tuko Logistics vidtagit flera åtgärder under det gågna året för att bättre uppfylla beställarens utredningsskyldighet och ansvar.

- Förbättringar har gjorts, men det finns mycket kvar att göra innan inköpskedjan blir genuint ansvarsfull, säger koordinatorn för internationella ärenden Mari Taivainen  från Servicefacket PAM.

Slutresultatet blir nödvändigtvis inte bättre av att byta leverantör: VIP-Juicemakers som producerar ananasjuice för finländska företag har bytt till ny thailändsk leverantör Vita Foods som får ännu sämre betyg i Finnwatch-utredningen än den ökända Natural Fruit-fabriken. Rapporten som publicerades för ett år sedan undersökte hur ansvarsfulla detaljhandelns egna märken var.

Enligt Taivainen ska problemen åtgärdas genom dialog, inte genom att bryta kontraktet. Företagen ska inte sluta att handla med Vita Food Factory innan de med alla möjliga medel har försökt att förbättra medarbetarnas villkor.

- De finländska företagen ska även in fortsättnignen verka systematisk för att säkra ansvarsfullt förfarande i samband med produkter som innehåller råvaror från riskländer, säger Taivainen.

Produktionskedjorna ska kartläggas och det är nödvändigt att öka kontroll och övervakning. Företagen ska reservera tillräckliga resursser för sådan verksamhet.

- Arbetslivets rättigheter ska ges samma vikt som kvalitet och pris. De ska ges en på betydande ställning även i de frihandelsförhandlingar som vi för med Thailand, betonar Taivainen.

I Thailand ska arbetstagarna säkras fri organisationsrätt, och fria och demokratiska fackföreningar ska stödjas. Det ska också tillåtas för migrerande arbetstagare att bilda sina egna förbund.

Taivainen rekommenderar företagen såväl i Finland som i övriga världen att följa rapporterns åtgärdsförslag. Hon är nöjd med att missförhållandena har kommit fram tack vare Finnwatch.

- Missförhållandena kan åtgärdas i samarbete mellan fackföreningsrörelsen och företagen. Problemet gäller inte bara de finska inköparna, utan berör också övriga nordiska inköpare och europeiska inköpsföreningar.

PAM utmanar alla nordiska arbetsgivare och alla företagen inom servicebranscherna att kontrollera sina rutiner och verka för att främja ansvarsfullt agerande i alla led av inköpskedjan.

Mer information:

Mari Taivainen, koordinator för internationella ärenden, +358 (0)40 524 6115

Finnwatch's uppföljningsrapport Ojasta allikkoon [på finska]: www.finnwatch.org

Artikel i Tidningen PAM om rapporten från 2013

Servicefacket PAM rf organiserar anställda på de privata servicesektorerna. PAM har ca. 230 000 medlemmar, av vilka ca. 80 % kvinnor. De flesta PAM-medlemmar är anställda inom detaljhandeln, hotell- och restaurangbranschen, fastighetsservice eller väktarbranschen. www.pam.fi

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki