Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Seppele 27.4. jokaiselle sankarihaudalle

Reserviläisliitto tiedottaa

Seppele 27.4. jokaiselle sankarihaudalle

Julkaistu: 20.04.2015 klo 11:35
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Ensi maanantain Kansallisena veteraanipäivänä tulee kuluneeksi 70 vuotta Lapin sodan päättymisestä. Tapahtuman muistoksi Sotainvalidien Veljesliitto, Suomen Sotaveteraaniliitto, Rintamaveteraaniliitto ja Reserviläisliitto järjestävät yhteisen, koko valtakunnan kattavan seppeleenlaskun. Tavoitteena on laskea 27.4. seppeleet mahdollisimman monelle Suomen yli 600 sankarihaudasta.

Veteraanijärjestöjen toivomuksesta Reserviläisliitto kantaa johtovastuun tapahtumasta. Varsinaiset seppeleenlaskut toteutetaan em. järjestöjen paikallisten yhdistysten ja osastojen voimin. Varsinaiset laskijat ovat pääosin sotiemme veteraaneja.

Yhteisen seppeleenlaskun tavoitteena on myös siirtää veteraaniperinnettä ja -tietoisuutta nuoremmille suomalaisille. Laskutapahtumiin ovatkin kaikki tervetulleita. Erityisesti paikalle toivotaan koululaisia ja nuorisoa.

Tapahtumaan liittyviä kuvia toivotaan jaettavan instagrammiin ja muihin sosiaalisen median sovelluksiin merkittynä hashtageilla #seppeleenlasku ja #kansallinenveteraanipaiva.

Paikkakunnilla järjestettävistä seppeleenlaskuista saa parhaiten lisätietoa reserviläispiireistä, joiden yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.reservilaisliitto.fi/piirit. Lisätietoa tapahtumista antavat järjestöjen toiminnanjohtajat ja pääsihteerit:

• Toiminnanjohtaja Olli Nyberg, 0400 640 755 / olli.nyberg@reservilaisliitto.fi
  • Pääsihteeri Markku Honkasalo, 0500 226 786 / markku.honkasalo@sotainvalidit.fi
  • Toiminnanjohtaja Markku Seppä, 0400 921 332 / markku.seppa@sotaveteraaniliitto.fi
  • Toiminnanjohtaja Tero Tuomisto, 050 594 1655 / tero.tuomisto@rintamaveteraaniliitto.fi

Lisätietoja myös osoitteesta www.reservilaisliitto.fi/veteraanit.

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 345 paikallista yhdistystä ja noin 36.000 henkilöjäsentä. Aliupseereita jäsenistä on 60, miehistöä 27 ja upseereita neljä prosenttia. Armeijaa käymättömien osuus on vajaat 10 prosenttia.

Liiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja koulutus. Reserviläisliitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista noin puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.