Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sateenkaarinuorena nyt ja ennen. Keruu 27.1. - 30.4.2014

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Sateenkaarinuorena nyt ja ennen. Keruu 27.1. - 30.4.2014

Julkaistu: 21.01.2014 klo 13:58
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kerro sateenkaarinuoruudesta Suomessa! Millaista on elää nuorena lesbona, homona, biseksuaalina, transihmisenä, transvestiittina, sukupuolettomana, intersukupuolisena, queer-nuorena, aseksuaalina tai muuten seksuaalisuuden ja sukupuolen normeja haastavana? Entä millaista se oli ennen?

Kerro kokemuksesi tai muistosi elämästä nuorena, joka kuuluu seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön, kokee tai on kokenut epävarmuutta seksuaalisuudestaan tai sukupuolestaan tai on haastanut seksuaalisuutta ja sukupuolta määrittäviä normeja.  Kirjoittamalla elämästäsi olet mukana tuottamassa yhä monipuolisempaa kuvaa nuoruudesta Suomessa eri aikoina.

Kirjoitusten pituus ja tyyli ovat vapaat: kirjoitukset voivat olla yhtä hyvin päiväkirjamerkintöjä, muistelmia kuin vaikkapa runoja tai novelleja. Kirjoituksessasi voit käsitellä esimerkiksi seuraavia aiheita:

• Oma sukupuoli ja seksuaalisuus. Kerro tilanteista, joissa ensimmäistä kertaa huomasit olevasi kiinnostunut omaa sukupuoltasi olevasta tai aloit pohtia, oletko lesbo, homo, bi tai queer. Kerro tilanteista, jolloin huomasit, ettet sovi sukupuoleen, johon sinut oletettiin kuuluvan tai ettet halua toimia sukupuolellesi asetettujen normien mukaisesti.
  • Vähemmistöt ja enemmistöt. Ajatteletko kuuluvasi seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön? Onko se oleellinen osa sinua? Miten elämääsi on vaikuttanut se, jos kuulut johonkin muuhun vähemmistöön tai sinulla on jokin vamma tai elämääsi vaikuttava sairaus?
  • Yhdessä ja yksin. Millaisia ystävyys-, rakkaus- ja seksisuhteita sinulla on tai oli nuoruudessasi? Oletko kokenut yksinäisyyttä? Millaisia toiveita tai haaveita sinulla on tai oli ihmissuhteiden, rakkauden tai seksin osalta?
  • Koulussa ja perheessä. Miten seksuaalisuuteesi ja sukupuolen kokemukseesi on suhtauduttu kotona tai koulussa? Oletko saanut vanhemmiltasi tukea? Onko seksuaalinen suuntautumisesi tai sukupuolen kokemuksesi rajoittanut valintojasi koulussa tai kenties avannut uusia mahdollisuuksia?
  • Yhteiskunnassa ja harrastuksissa. Miten seksuaalisuuteesi tai sukupuolen kokemukseesi on suhtauduttu töissä, terveydenhuollossa, vapaa-ajalla tai esimerkiksi varusmiespalveluksessa? Miten sinut on otettu vastaan esimerkiksi liikuntaharrastuksissa?
  • Yhteisöissä ja vaikuttamassa. Millaiset kokemukset ovat lisänneet tai vähentäneet haluasi vaikuttaa lähiyhteisöissäsi tai yhteiskunnassa? Oletko osallistunut esimerkiksi Setan toimintaan?

Keruun järjestävät Nuorisotutkimusseura, Seta ja SKS:n kansanrunousarkisto. Kirjoitusten avulla keräämme arvokasta tietoa erilaisten nuorten kokemuksista ennen ja nyt. Kirjoituksia käytetään myös Nuorisotutkimusseuran ja Setan Hyvinvoiva sateenkaarinuori -tutkimushankkeen aineistona.

Keruun tulokset julkistetaan 31.5.2014. Vastaajien kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Tutustu vastausohjeisiin: http://www.finlit.fi/kra/keruut/sateenkaarinuori.pdf
Vastaa verkossa: http://www.finlit.fi/arkistot/keruut/sateenkaarinuori/

Tutkija Riikka Taavetti, p. 020 755 2693, riikka.taavetti@nuorisotutkimus.fi
SKS:n kansanrunousarkisto, p. 0201 131 240, keruu@finlit.fi