Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sateenkaarevaa Suomea rakentamassa

Seta

Sateenkaarevaa Suomea rakentamassa

Julkaistu: 06.09.2016 klo 10:15
Julkaisija: Seta

LEHDISTÖTIEDOTE
6.9.2016
heti julkaisuvapaa

Ihmisoikeusjärjestö Setan ja Kulttuuria kaikille -palvelun koordinoima Suomi 100 – Sateenkaaren väreissä -hanke tuo queer-näkökulman näkyväksi osaksi itsenäisen Suomen historiaa. Hankkeen tapahtumasivusto avattiin tänään. Kansallisgalleria on yksi hankkeen pääyhteistyökumppaneista.

Suomi 100 – Sateenkaaren väreissä -hankkeen tavoitteena on tehdä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa näkyväksi osana itsenäisen Suomen historiaa, kerätä uutta tietoa vähemmistöjen elämästä sekä tuoda esiin ajankohtaista, queer-näkökulmista toteutettua taidetta ja kulttuuria. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä (LHBTIQ*) koskevien aineistojen ja -näkökulmien avulla taide- ja kulttuuritoimijat tavoittavat uusia yleisöjä, ja ovat mukana rakentamassa yhdenvertaista ja moninaista Suomea, jossa kaikkien historia ja kokemukset ovat yhtä arvokkaita. Hankkeen verkkosivuilla tarjotaan taide- ja kulttuuritoimijoille runsaasti työkaluja LHBTIQ-yleisöjen huomioimiseen.

Suomalaisen taiteen aarteet sateenkaarevien lasien läpi

Kansallisgallerian kolmessa museoissa, Ateneumin taidemuseossa, Nykytaiteenmuseo Kiasmassa ja Sinebrychoffin taidemuseossa, järjestetään Suomi 100 - Sateenkaaren väreissä -hankkeen queer-aiheinen tapahtumakokonaisuus 7.-15. syyskuuta. Tapahtumakokonaisuuden aikana pohditaan muun muassa miten suomalaisen taiteen aarteita voidaan lähestyä queer-näkökulmista, mikä on queer-opastus ja miten taidekenttä voi huomioida seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä paremmin.

Tapahtumakokonaisuuden aikana museovierailla on mahdollisuus saada queer-opastus Ateneumin ja Sinebrychoffin taidemuseoiden kokoelmiin. Sateenkaariperheille tarjotaan leikkimielinen draamaopastus tutkijan johdolla Kiasmassa 8.9. ja aikuisille queeropastus ja taidetyöpaja Sinebrychoffin taidemuseossa 7.9. Myöhemmin syyskuussa 15.9. Ateneumissa järjestetään myös Erilaiset tarinat -työpaja, jossa iloitaan identiteettien moninaisuudesta ja kokeillaan astua vieraisiin saappaisiin.

Teemaviikko jatkaa Kansallisgallerian LHBTIQ-aiheista työtä. Kiasmassa on esitetty queer-teemaisia yksityisnäyttelyitä (esimerkiksi Kalervo Palsa/2002 ja Robert Mapplethorpe/2015) ja kaikki kolme museota ovat osallistuneet Helsinki Pride -viikkoon vuodesta 2012 alkaen muun muassa tarjoamalla queer-opastuksia omiin kokoelmiinsa.

Kansallisgallerian kokoelmissa löytyy myös runsaasti teoksia, jotka avautuvat queer-luennalle tai joiden teemat sivuavat esimerkiksi sukupuolen moninaisuutta tai rakkautta omaan sukupuoleen. Teoskokoelmiin voi tutustua queer-luennan kautta Kokoelmat verkossa -sivustolla suomen, ruotsin ja englannin kielillä:

Suomi 100 - Sateenkaaren väreissä -sivustolla tietoa ja tapahtumia

Hankkeen tapahtumasivusto avattiin tänään 6.9. Sivustolla tiedotetaan taide- ja kulttuuritoimijoiden LHBTIQ-aiheisista tapahtumista ja sisällöistä Suomi 100 -vuoden teemoihin liittyen.

Hanke haastaa taide- ja kulttuuritoimijoita nostamaan toiminnassaan esiin LHBTIQ sisältöjä osana juhlavuoden ohjelmaa. Ohjelmaehdotuksia voi lähettää hankkeelle verkkosivuilla olevan lomakkeen kautta:

Lisätietoa hankkeesta ja Kansallisgallerian tapahtumista:

Suomi 100 - Sateenkaaren väreissä: http://suomi100-sateenkaarenvareissa.fi/fi/koti/

Ateneum: http://www.ateneum.fi/paja/tyopajat-aikuisille/

Kiasma: http://www.kiasma.fi/nayttelyt-ja-ohjelmisto/tapahtumat-ja-luennot/tutkijan-kierros-sateenkaariperheille/

Sinebrychoff: http://www.sinebrychoffintaidemuseo.fi/tapahtuma/suomi-100/

Lisätietoja Kansallisgallerian queertyöstä:
tuottaja Mika Väyrynen
050-4436514, mika.vayrynen@ateneum.fi

Lisätietoja Suomi 100 – Sateenkaaren väreissä -hankkeesta:
projektipäällikkö Rita Paqvalén
rita.paqvalen@cultureforall.fi, puh. 040 6743528
www.suomi100-sateenkaarenvareissa.fi

*Lesbot, homot, bit, transihmiset, intersukupuoliset ja queerit.

Seta ry on vuonna 1974 perustettu valtakunnallinen ihmisoikeusjärjestö, jonka tavoitteena on yhdenvertaisuuden toteutuminen riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä tai sukupuolen ilmaisusta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki