Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Rinnakkaislääkeyritysten yhteistyö terveydenhuollon kanssa avoimeksi

Rinnakkaislääketeollisuus ry

Rinnakkaislääkeyritysten yhteistyö terveydenhuollon kanssa avoimeksi

Julkaistu: 31.05.2016 klo 11:39
Julkaisija: Rinnakkaislääketeollisuus ry

Rinnakkaislääketeollisuus ry:n jäsenyritykset ryhtyvät ensi vuoden alusta keräämään tietoja terveydenhuoltoalan ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tietoja kerätään esimerkiksi koulutusten ja tehdasvierailujen järjestämisestä sekä konsultointipalkkioista. Tiedot yhteistyöstä julkistetaan ensimmäisen kerran kesäkuussa 2018 ja sen jälkeen aina vuosittain. Yksittäisen henkilön saaman palkkion julkistaminen vaatii asianomaisen henkilön ennakkosuostumuksen.

Rinnakkaislääketeollisuus ry:n eettiset ohjeet edistävät avoimuutta, luottamusta ja vastuullista toimintaa lääkeyhtiöiden ja terveydenhuoltoyhteisön – terveydenhuollon ammattilaisten, terveydenhuollon organisaatioiden ja potilasjärjestöjen – välillä. Eettiset ohjeet pohjautuvat Euroopan rinnakkaislääke- ja biosimilaariyrityksiä edustavan Medicines for Europen (ent. EGA) eettisiin ohjeisiin. Ohjeissa on yleisten linjausten ohella myös yksityiskohtaisia sääntöjä. Esimerkiksi yrityksen rahoittamat tai järjestämät välipysähdykset ja matkan pidennykset ovat kiellettyjä konferenssimatkoilla, eikä koulutusta saa järjestää lomakeskuksessa tai ylellisessä hotellissa.

Eettiset ohjeet ja tietojen julkistaminen koskevat kaikkia Medicines for Europen jäsenyrityksiä. Suomessa Lääketeollisuus ry:n jäsenyritykset julkistavat vastaavia yhteystyötietoja ensimmäisen kerran jo tänä vuonna.

Lisätietoa: Rinnakkaislääketeollisuus ry:n toiminnanjohtaja Heikki Bothas, 040 7589 663, heikki.bothas@rinnakkaislaaketeollisuus.fi

Rinnakkaislääketeollisuus ry pyrkii edistämään lääkemarkkinoiden kilpailua ja edullisten ja turvallisten rinnakkaislääkkeiden käyttöä, jolloin sekä potilaiden että yhteiskunnan lääkemenot pysyvät kohtuullisina.

www.rinnakkaislaakkeet.fi

@rinnakkaislaake