Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Reumaviikko avataan Turussa 11.10.2015

Suomen Reumaliitto ry

Reumaviikko avataan Turussa 11.10.2015

Julkaistu: 06.10.2015 klo 16:22
Julkaisija: Suomen Reumaliitto ry

Tervetuloa Turun juhlaan!

Reumaviikon avajaiset pidetään 11.10.2015  klo 14.30 Turussa Turun suomenkielisellä työväenopistolla. Juhlapuheen pitää Reumaliiton valtuuston puheenjohtaja kansanedustaja Tarja Filatov. Samalla vietetään Turun Seudun Reumayhdistyksen 65-vuotisjuhlia.

Katso ohjelma
linkistä: http://bit.ly/1Q3X1z2
Lisätietoja kertoo Suomen Reumaliiton puheenjohtaja, Turun Seudun Reumayhdistyksen toiminnanjohtaja Satu Gustafsson, puh. 044 563 0081

Reumaviikko ohjaa selkärankareuman tunnistamiseen

Älä käännä selkääsi kivulle –kampanja kannustaa Reumaviikolla 11.-18.10. 2015 selvittämään pitkittyneen selkäkivun syyn. Tulehduksellinen selkäkipu voi olla merkki selkärankareumasta. Varhaisella diagnoosilla ja hoidolla voidaan estää pysyvät muutokset ja säilyttää sairastuneen toimintakyky.

Perjantaina 9.10. osoitteessa www.6vuotta.fi avattavassa kampanjassa voi selvittää oirekyselyn avulla, voisiko pitkittynyt selkäkipu olla merkki tulehduksesta. Kampanjan toteuttavat Suomen Reumaliitto ja AbbVie.

”Tänä vuonna Reumaviikon kampanjassa haluamme lisätä tietoisuutta tulehduksellisista selkäsairauksista ja kannustaa ihmisiä hakemaan syytä pitkittyneelle kivulleen. Tavoitteenamme on lyhentää diagnoosiin saantiaikaa, jotta sairastuneet pääsisivät oikean hoidon piiriin mahdollisimman varhain” sanoo Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth.

Reumaliitto tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa, että jokainen tuki- ja liikuntaelinsairauksiin sairastunut saa tasa-arvoisesti parasta hoitoa. Valvomme sairastuneiden etuja, hoidon tasa-arvoa ja sairastuneen taloudellista selviytymistä.

Tehtävää riittää, sillä jo pelkästään tulehduksellisia reumasairauksia sairastavia on noin 120 000. Lapsuusikäisiä lastenreumaa sairastavia on noin 1500. Joka viides suomalainen aikuinen kärsii tuki- ja liikuntaelinoireista jossain elämänsä vaiheessa. Heistä 600 000:lle oireista on toiminnallista haittaa.

Reumasairauksia ovat mm. nivelreuma, selkärankareuma, lastenreuma, nivelrikko, fibromyalgia, osteoporoosi ja suuri joukko selkäsairauksia

Suomen Reumaliiton ja sen 159 jäsenyhdistyksen yhteinen toimintateema on Liikkeestä hyvinvointia. Lokakuinen Reumaviikko on Reumaliiton oma perinne, jolloin 1947 perustettu liitto ja sen aluetoimikunnat ja yhdistykset järjestävät ympäri maata runsaasti alueellisia ja paikallisia tapahtumia. Maanantaina 12.10.2015 vietetään Maailman Reumapäivää, joka kannustaa reuma- ja tuki- ja liikuntaelinsairaita hyvään ja terveelliseen elämään. Päivän aiheena on Ole aktiivinen, pane toimeksiwww.worldarthritisday.org/www.facebook.com/worldarthritisday

Lisätietoja:toimitusjohtaja  Maria Ekroth, puh. 040 707 9114, maria.ekroth(at)reumaliitto.fi

www.reumaliitto.fi
www.facebook.com/suomenreumaliitto

Suomen Reumaliitto on valtakunnallinen järjestö, johon kuuluu 159 jäsenyhdistystä ja niihin ylí 40 000 henkilöjäsentä. Liitto tekee työtä reuma- ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla. Liitto on perustettu vuonna 1947.