Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Reumaliitto uudistaa toimintaansa

Suomen Reumaliitto ry

Reumaliitto uudistaa toimintaansa

Julkaistu: 03.12.2014 klo 17:53
Julkaisija: Suomen Reumaliitto ry

Suomen Reumaliiton uusien kolmivuotistavoitteiden mukaan liiton tarkoitus on rakentaa ja kehittää entistä terveempää maailmaa. Liitto suuntaa toimintaansa verkostona, asiantuntijana ja ja vaikuttajana eri-ikäisiin itsesairastaviin läheisineen, päättäjiin ja tuki- ja liikuntaelinsairaiden parissa työskenteleviin ammattilaisiin.

Liitto kehittää toimintaympäristöä, jossa:

• Sairastavilla on parempi pääsy kokonaisvaltaiseen hoitoon ja kuntoutukseen.
  • Hoito on laadukasta, palveluverkostot toimivat ja henkilökunta on ammattitaitoista.
  • Sairastavat ja heidän läheisensä saavat tukea ja hyvinvointipalveluja.
  • Sairastavia kannustetaan terveellisiin elämäntapoihin.
  • Sairastavilla on mahdollisuus elää täysipainoista elämää eri elämänvaiheissaan.
  • Sairastavilla on turvallisen sairastamisen edellytykset.
  • Kokemustoimijat ovat aktiivisesti mukana vaikuttamistyössä ja päätöksenteossa.

Tavoitteena on, että reumasairauksia sairastavat saavat oikeaa hoitoa oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa tarkoituksenmukaisella tavalla.

Reumaliiton marraskuun lopussa pidettty edustajakokous linjasi, että liitto verkostoituu ja kehttää vuorovaikutusta eri tahojen kanssa entistä lämpimämmin, lähellä ihmisiä.

Reumaliitto ja sen jäsenyhdistykset ovat reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville tärkeä tietoa, apua ja vertaistukea antava verkosto.

Reumaliitto on myös asiantuntija, joka kerää ja tarjoaa ajantasaista ja luotettavaa tietoa sairastuneille ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Reumaliitto on lisäksi vahva vaikuttaja, joka puolustaa reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavien asemaa ja arkea sekä toimii hyvän hoidon ja kuntoutuksen puolesta.

Reumaliiton tavoitetila kolmen vuoden päästä:

• Jäsenmäärä on saatu kasvuun yhdistysjäsenillä, kannatus- ja nettijäsenyyksillä.
  • Toiminnassa on mukana nykyistä enemmän eri tule-sairauksia sairastavia, lapsia, nuoria, työikäisiä ja läheisiä.
  • Jäsenistö on tyytyväinen liiton toimintaan, liitto koetaan läheiseksi ja yhdistyksiä vahvemmin tukevaksi.
  • Liiton yhteistyöverkosto on laajentunut ja tiivistynyt. Tules-alan ammattilaiset, sairastavat ja sidosryhmät ovat tiiviissä yhteistyössä kanssamme.
  • Liitto on vahvasti verkossa ja sen nettisivut ja videot tarjoavat asiantuntevaa ja laadukasta eri kohderyhmille räätälöityä materiaalia. Sosiaalisen verkon käyttö on lisääntynyt osa yhdistystoimintaa.
  • Reumaliiton vaikuttavuus on lisääntynyt: nettikävijöiden määrä, lausuntopyyntöjen määrä, osallistujien määrä, verkostojen vahvistuminen, yhteydenottojen lisääntyminen.
  • Järjestöllä on vaikutus- ja arvovaltaa päättäjien suuntaan. Liitolta kysytään kannanottoja ja niitä kuunnellaan.
  • Liitto on nykyaikainen ja dynaaminen.

Rahoituspohja on nykyistä laajempi ja oma varainhankinta on kehittynyt.

Uusi johto

Suomen Reumaliiton edustajakokous kokoontui 22.11.2014 Helsinkiin valitsemaan valtuuston puheenjohtajat ja jäsenet sekä hallituksen puheenjohtajat seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi. Uudeksi valtuuston puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Tarja Filatov Hämeenlinnasta. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin fysioterapeutti Satu Gustafsson Turusta.

Puheenjohtajistovalinnat 22.11.2014:

Valtuuston puheenjohtajisto: Valtuuston puheenjohtaja: Tarja Filatov, Hämeenlinna, I varapuheenjohtaja: Ulla Lehtikangas, Ylivieska, II varapuheenjohtaja: Katja Metsävainio, Tampere

Hallituksen puheenjohtajisto:Hallituksen puheenjohtaja: Satu Gustafsson, Turku, I varapuheenjohtaja: Heikki Palola, Jyväskylä, II varapuheenjohtaja: Ritva Aho, Forssa

Lisätietoja; Järjestöjohtaja Lea Salminen, puh. 040 554 6821

Suomen Reumaliitto on valtakunnallinen järjestö, johon kuuluu 160 jäsenyhdistystä ja niihin 42 000 henkilöjäsentä. Liitto tekee työtä reuma- ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla. Liitto on perustettu vuonna 1947.