Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Rakennusliitto vastustaa lisäpäivien poistamista

Rakennusliitto ry

Rakennusliitto vastustaa lisäpäivien poistamista

Julkaistu: 16.12.2011 klo 11:07
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusliitto vastustaa työttömyysturvan ns. lisäpäivien poistamista. Samalla rakentajat vaativat, että keskusjärjestö SAK kieltäytyy jyrkästi kaikista sellaisista työmarkkinasopimuksista, jotka tulisivat johtamaan työttömyysturvan lisäpäivien poistumiseen.

Lisäpäivien poistaminen on noussut jälleen esiin hahmoteltaessa työmarkkinakeskusjärjestöjen välisiä neuvotteluja työurista. Työnantajien erityisenä kohteena ovat juuri työttömyysturvan lisäpäivät. Rakentajien mielestä ne ovat kuitenkin antaneet työmarkkinoiden ulkopuolelle lyödylle ikääntyneelle ihmiselle mahdollisuuden siirtyä arvokkaasti työelämästä eläkkeelle.

-Työttömyysturvan lisäpäiviä ovat tarvinneet erityisesti ne ruumiillisen työn tekijät, jotka ovat menettäneet osin työkykyänsä ammattinsa mukaiseen työhön, mutta eivät vielä eläkelainsäädännön tiukkojen vaatimusten perusteella voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, korostavat rakentajat.

-Myös useille ikääntyneille työntekijöille, joilta työpaikka on mennyt alta, työttömyysturvan lisäpäivät ovat olleet viimeinen pelastus. Ammattitaito ei ole riittänyt muuhun kuin oman alan töihin, jotka paikkakunnalta ovat kadonneet. Muutto töitä etsimään toiselle paikkakunnalle ei ole kuusikymppiselle realistinen vaihtoehto.

Rakentajat pelkäävät, että lisäpäivien poistolla ikääntyneet ilman omaa syytään työttömäksi jäävät joutuvat vuosiksi työttömyysturvan peruspäivärahan varaan. Tämä tarkoittaa useiden vuosien köyhtymiskierrettä.

-Työeläkejärjestelmä on säästöpaineiden kohteena. Sitä muuttamalla ei työttömyysturvan lisäpäivien poistamisesta aiheutuvia menetyksiä voi korvata. Lisäpäivien poistaminen tulisi merkitsemään väistämättä tuhansien pitkän työuran tehneiden ihmisten jättämistä tyhjän päälle, korostaa Rakennusliitto.

Matti Harjuniemi

puheenojhtaja