Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Rahoituksen väheneminen uhkaa tuhota hiv ja aids -työn tulokset

Suomen Lähetysseura

Rahoituksen väheneminen uhkaa tuhota hiv ja aids -työn tulokset

Julkaistu: 31.10.2013 klo 15:08
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Viime vuosien aikana hiv ja aids -työssä on saatu lupaavia tuloksia.  Tartunnat ovat vähentyneet, ja yhä useamman hiv-positiivisen elämä on parantunut lääkkeiden ansiosta. Rahoituksen väheneminen uhkaa tuhota hyvät tulokset.

”Suomen Lähetysseura ja sen kansainvälinen yhteistyökumppani Ecumenical Advocacy Alliance ovat huolissaan, sillä hiv ja aids -työn rahoituksen väheneminen uhkaa tuhota hyvän kehityksen”, kertoo Lähetysseuran hiv ja aids -työn asiantuntija teologian tohtori Kati Kemppainen.

Työ hiv-positiivisten ja aidsia sairastavien keskuudessa on yksi Suomen Lähetysseuran ulkomaantyön ja vaikuttamistyön painopisteistä. Tavoitteena on ehkäistä taudin leviämistä ja vähentää syrjintää sekä kehittää yhteistyökirkkojen aids-työn osaamista ja levittää tietoa erityisesti lasten ja nuorten keskuudessa. Lisäksi tuetaan tartunnan saaneita ja heidän omaisiaan sekä aids-orpoja.

”Maailmanlaaja hiv-epidemia on käännekohdassaan. Juuri kun lääketieteellinen tutkimus välittää rohkaisevia viestejä siitä, että aids-epidemian nujertaminen saattaisi olla mahdollista, kansainvälinen poliittinen ja taloudellinen tuki aids-työlle hiipuu”, Kati Kemppainen toteaa.

Kemppaisen mukaan tuen hiipumisen syynä ovat globaali talouskriisi ja vuosikymmenien työn seurauksena levinnyt taisteluväsymys.

”Kun nykyisissä YK:n vuosituhattavoitteissa hiv ja aidsin vastainen työ on yksi keskeisiä kohtia, vuoden 2015 jälkeisellä agendalla se saattaa liueta asialistalta kokonaan. Mitä tämä pahimmillaan voi merkitä? Sitä, että arv-hoidon piirissä olevat ihmiset joutuvat jättämään hoidot kesken, koska edulliseen lääkitykseen ei enää ole varaa.”

Kati Kemppainen toimi 2007-2010 Tansaniassa Iringan yliopiston hiv ja aids -projektin johtajana. Projektissa ovat mukana myös eteläisen hiippakunnan alueen seurakunnat, jotka pyrkivät avioliittoseminaarien ja perhetyön avulla poistamaan hiv-tartuntoja edistäviä perinteitä ja käytäntöjä. Alueella sijaitseva Ilembulan sairaala jakaa hiv-positiivisille lääkkeitä ja hoitaa aids-potilaita.

Vetoomukseen kerätään allekirjoituksia

Lähetysseuran yhteistyökumppanin Ecumenical Advocacy Alliancen verkkosivulla on parhaillaan käynnissä vetoomus, jossa järjestö kerää allekirjoituksia hiv ja aids -työn rahoituksen turvaamiseksi.

Vetoomuksella lähestytään sekä yksityisiä että julkisia lahjoittajia, jotta hiv ja aids -työtä rahoittava Global Fund saisi riittävästi lahjoituksia. Global Fund on vuonna 2002 perustettu kansainvälinen toimija, joka myöntää varoja hiv ja aids -työn lisäksi tuberkuloosin ja malarian ehkäisyyn ja hoitoon. Rahoitusta ovat saaneet mm. paikalliset kirkot ja muut uskonnolliset yhteisöt, joiden merkitys hiv-positiivisten ja aidsiin sairastuneiden tukemisessa ja yhteisöön hyväksymisessä on merkittävä.

Ecumenical Advocacy Alliance on yli 70 kirkon ja järjestön ekumeenisen verkosto, joka tekee hiviin ja aidsiin liittyvää vaikuttamistyötä paikallisesti ja kansainvälisesti.

Vetoomus löytyy osoitteesta: http://us5.campaign-archive2.com/?u=7f71b0982b68b491288ef429d&id=caa3d01b5b&e=2192abaa38

Kuvatekstit:

Toimiessaan 2007-2010 Iringan yliopiston hiv ja aids -projektin johtajana Kati Kemppainen (vas.) tapasi usein Ilembulan sairaalan työntekijöitä. Aida Mtega (keskellä) vierailee säännöllisesti aidsia sairastavien luona ja vie näille mm. arv-lääkkeitä. Jane Mloganile (oik.) toimii sairaalapappina Ilembulan sairaalassa. Kuva: Paula Laajalahti

Ilembulan sairaala Lounais-Tansaniassa jakaa ilmaisia arv-lääkkeitä hiv-positiivisille. Sairaalan lääkäri, tohtori Mpumilwa on tutkinut potilaan ja antaa tälle lääkemääräyksen. Kuva: Paula Laajalahti

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi