Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » PHSOTEY tiedottaa: Valtakunnalliset apuvälinealan koulutus- ja neuvottelupäivät menossa Lahdessa 7.-8.10.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 07.10.2015 klo 11:16
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä ja Lahden kaupunki järjestävät yhdessä valtakunnalliset apuvälinealan koulutus- ja neuvottelupäivät Lahdessa 7.-8.10. Päivät järjestetään vuosittain. Järjestämisvastuu on kiertävä eri keskussairaaloiden apuvälineyksiköiden välillä.

Päiville osallistuu 160 henkilöä keskussairaaloista, terveysasemilta ja apuvälinealan yrityksistä ja yhteistyötahoista

Valtakunnallisten apuvälinepäivien aiheena ovat muun muassa apuvälinepalvelut osana kuntoutusta, palvelumuotoilu palvelun kehittämisessä: miten palvelumuotoilun avulla voitaisiin kehittää apuvälinepalvelun prosessia ja ottaa huomioon asiakkaan palvelukokemus.

Käsiteltävinä ovat myös apuvälineiden luovutusperusteet: miten turvataan se, että apuvälineitä tarvitsevat potilaat saisivat apuvälinepalvelua tasa-arvoisesti riippumatta asuinpaikasta. Tavoitteena on potilaiden yhdenvertainen kohtelu eli jokaista potilasta on kohdeltava juuri hänen yksilöllisestä tilanteestaan lähtien.

Lisäksi käsitellään vakuutusyhtiökäytäntöjä. Potilasvakuutuskeskus huolehtii keskitetysti Suomessa sattuneiden potilasvahinkojen korvaamisesta. Kaikilla terveydenhuoltoa harjoittavilla on oltava potilasvakuutus. Sairaanhoitopiirin vakuutus kattaa kaiken julkisen terveydenhuollon sairaanhoitopiirin alueella.

Päivien puheenjohtajana toimii kuntoutuspäällikkö Tarja Tiitinen Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän kuntoutustutkimusyksiköstä.

Päivillä puhuvien haastattelupyynnöt: Pirjo Uuttu, puh. 044 440 6627.

Päivien ohjelma liitteenä (pdf)

Apuväline on väline, laite tai muu ratkaisu, joka edistää, tukee tai ylläpitää henkilön toimintakykyä ja osallistumista silloin, kun se on vamman, sairauden tai ikääntymisen vuoksi heikentynyt.

Apuvälinepalveluun kuuluu apuvälinetarpeen arviointi, apuvälineen sovitus ja hankinta, mahdolliset muutostyöt, käytön opetus ja seuranta sekä huolto ja korjaus. Apuvälinetarve arvioidaan aina yksilöllisesti.

Apuvälinepalvelujen järjestäminen on pääosin kuntien ja kuntayhtymien terveydenhuollon vastuulla.  Lisäksi palveluja järjestävät tai rahoittavat sosiaalitoimi, opetustoimi, Kela, Valtiokonttori, vakuutusyhtiöt ja työhallinto.

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki