Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Perhehoidosta apu vanhuksille ja mahdollisuus maaseudulle

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Perhehoidosta apu vanhuksille ja mahdollisuus maaseudulle

Julkaistu: 13.04.2012 klo 09:53
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maaseudulla ikääntyvien osuus kasvaa nopeammin kuin muualla Suomessa. Samalla kasvaa myös kysyntä erityyppisille vanhusten asumisvaihtoehdoille. Resursseja ja edellytyksiä vanhusten perhehoidon järjestämiseksi maaseudulla on enemmän kuin arvaammekaan.

Maa- ja kotitalousnaiset edistävät vanhusten perhehoitoa Perhehoito - apu vanhuksille ja mahdollisuus maaseudulle -hankkeen avulla. Hankkeen tavoitteena on lisätä perhehoidon tunnettuutta maaseudulla ikäihmisten hoitomuotona, koota tietoa perhehoitajiksi aikoville sekä kannustaa ryhtymään perhehoitajiksi maaseudulle. Hanke toteutetaan yhteistyössä Perhehoitoliiton kanssa ja sitä rahoittaa Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä.

Perheenomaista ja turvallista hoitoa ikäihmisille

Ikäihmisten perhehoidolla tarkoitetaan hoivan ja huolenpidon järjestämistä ympärivuorokautisesti perhehoitajan kodissa. Hoito voi olla jatkuvaa tai lyhytaikaista, toimien esimerkiksi omaishoidon lomituksena. Ikäihmiselle perhehoito on hyvä ratkaisu siinä vaiheessa, kun he eivät vielä tarvitse laitoshoitoa, mutta eläminen omassa kodissa tuntuu turvattomalta ja yksinäiseltä.

Perhehoitajalta edellytetään oikeanlaista asennetta ja halua sitoutua pitämään huolta ikäihmisen hyvinvoinnista. Olennaista on myös halu auttaa ja tukea ikäihmistä hänen omien voimavarojensa hyödyntämisessä ja toimintakyvyn ylläpitämisessä. Maaseudulla perhehoito sopii esimerkiksi tiloille, joissa on pieniä lapsia tai muita omaisia, joita halutaan hoitaa kotona.

Kunta valvoo ja valmentaa

Vanhusten perhehoidon järjestämisestä ja valvonnasta vastaa kunta.  Kunnan vastuulla on tehdä perhehoidon toimintaohje, jossa kuvataan miten perhehoito kunnassa toteutetaan. Kunta myös hyväksyy sekä perhehoitajan että kodin tilojen soveltuvuuden perhehoitotehtävään. Muuhun ympärivuorokautiseen hoitoon verrattuna perhehoito on kunnalle taloudellisempi vaihtoehto.

Perhehoitajan kodilta edellytetään muun muassa turvallisuutta, riittäviä tiloja sekä soveltuvuutta hoitotehtävään. Ikäihmisiä ilahduttaa hoitopaikan kodinomaisuus. Maaseudulla tilavat rakennukset ja luonnonläheinen ympäristö luovat hyvät puitteet perhehoidolle sekä tuovat lisäarvoa vanhusten hoitoon ja asumiseen.

Perhehoitajalta edellytetään ennakkovalmennus ja soveltuvuus tehtävään. Perhekodissa voi olla hoidossa enintään neljä ikäihmistä, mikäli perhehoitaja toimii tehtävässä yksin. Mikäli perhehoitajia on kaksi ja toisella heistä on tehtävään soveltuva ammatillinen sosiaali- tai terveysalan koulutus, esimerkiksi lähihoitajan tutkinto, voi perheessä olla hoidossa enintään seitsemän henkilöä.

Tietoa infotilaisuuksista

Tietoa perhehoidosta ja perhehoitajaksi ryhtymisestä tarjotaan infotilaisuuksissa:
-    16.4. klo 17.00, Lieksa, Partalanmäen Karpalosali, Jokikatu 2, Pirjo Korjonen, p. 040 301 2417
-    25.4. Asikkala, vanhusten palvelukeskus Oltermanni, Terveystie 1 C, Riitta Kinnari, p. 040 576 1604
-    14.5. klo 14.00, Kankaanpää, Kankaanpään kaupungintalo, Kuninkaanlähteenkatu 12, Marjut Koivisto, p. 050 555 8440
-    Toukokuu Juva, Mervi Kukkonen, p. 020 747 3557

Infotilaisuudet järjestää Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskukset yhteistyössä Perhehoitoliiton ja kuntien kanssa.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, yritysneuvonnan kehityspäällikkö
Miia Nätti, p. 040 515 7089, miia.natti@maajakotitalousnaiset.fi

Artikkeli Perhehoito-lehdessä:
Perhehoito tekee ihmeitä Suupohjassa

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.